Pauline Jupin fra Institut Français holdt oplæg om fransk unge fra Guadeloupe

Inspiration til undervisning om franske unge

Nouvelles de France til fransklærere fra hele landet. I tirsdags afholdt Sproglærerforeningen endnu engang Fransklærerens dag i Odense i samarbejde med UC Lillebælt og CFU Odense. Lærer Maria Kristensen fik gode konkrete øvelser og fakta med hjem om det franske skolesystem og ungdomskultur.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det allervigtigste er næsten, at man møder så mange andre fransklærere og får vendt sin undervisning, får ideer og nye sparringspartenere". Sådan lyder det fra Maria Kristensen, som er fransklærer på Dragør Skole Nord på tiende år. Hun har været med til fransklærerens dag gennem en årrække, og hun synes bestemt at det er de mange timer værd.

"Jeg kører jo hjemmefra kl 7 og er hjemme 20.30, så det er vigtigt, at jeg får en masse med hjem, men det synes jeg helt klart også, at jeg har fået".

Dagen begyndte med en velkomst fra Sproglærerforeningen og derefter et oplæg om, hvad der rører sig i det franske skolesystem og ungdomsliv i Frankrig. Pauline Jupin, fransklærer ved Institut Français, Licence de Lettres Modernes et de Français Langue Etrangère fortalte om de seneste reformer i det franske uddannelsessystem, og hvor det er på vej hen, og hun gav inspiration til, hvad franske unge er optagede af i øjeblikket.

"Det er jo noget af det, som vi skal fortælle eleverne om, men som man ikke altid får gjort eller får holdt sig helt opdateret med. Så det var rigtig godt at få rammerne helt på plads, og få hendes slides. De er lige til at tage med hjem og bruge i klassen", fortæller Maria Kristensen.

Konkrete øvelser til undervisningen 

Efter pausen fulgte tre workshops om unge og skolen, unge og fritid og unge i Guadeloupe. Også her var gode konkrete øvelser at tage med tilbage til undervisningen - ikke mindst fordi lærerne selv blev sat til at prøve øvelserne af og gå rundt og stille hinanden spørgsmål og bytte kort. Maria Kristensen laver i forvejen mange lege med sine elever.

"Det er en rigtig god måde at lege tingene ind. Og det er godt for os at prøve dem med det samme. Når man kommer hjem fuld af inspiration, så er det altid de ting, man har prøvet på egen krop, der sidder bedst fast".

Dagen endte med et oplæg af læringskonsulent Dorthe Buhl Sanddahl om hvad der er nyt i franskprøverne og en diskussion af vurderingskriterier og sprogligt fokus i skriftlig fremstilling.