Folkeskolereform
20   499

KL om utilfredse elever: Vi lytter til Danske Skoleelever

Vi arbejder for det, som elevsammenslutningen Danske Skoleelever mener. Sådan lyder KL’s svar på, at tre ud af fire af eleverne i folkeskolen synes, at skoledagen er for lang.

KL ærgrer sig over, at eleverne synes, at skoledagen er blevet for lang, men de hæfter sig ved, at eleverne er glade for at gå i skole. Det er reaktionen fra KL's formand for Børne- og Kulturudvalget Anna Mee Allerslev, som peger på, at KL arbejder for det samme som elevrepræsentanterne fra Danske Skolelever (DSE).

"Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at 3 ud af 4 elever mener, at skoledagen er for lang. Til gengæld er jeg glad for, at langt størstedelen af eleverne i samme undersøgelse svarer, at de er rigtig glade for at gå i skole. De siger, at de trives og er fagligt interesserede. Det tyder på, at vi har et stærkt udgangspunkt at bygge videre på", skriver Anna Mee Allerslev i en skriftlig kommentar. Som en reaktion på at det i går kom frem, at 76 procent af landets skoleelever i foråret 2015 mente, at skoledagen var for lang. Siden blev lektiecafeerne som bekendt obligatoriske og skoledagen forlænget.

Artiklen fortsætter under banneret

Netop Anna Mee Allerslev og formand for KL's løn- og personaleudvalg Michael Ziegler mødtes i tirsdags med folketingets partier med meldingen om, at politikerne skal holde sig fra reformen, og at de undervisningsordførere, der er kommet til efter reformen, i højere grad skal støtte op om reformen.

En af de ordførere, der ikke var i Folketinget, da reformen blev indført, er SF's Jacob Mark. Han præsenterede i går et ændringsforslag, som SF ener, vil gøre det lettere at korte skoledagen.

KL: DSE melder ikke om for lange dage

Det kommenterer Anna Mee Allerslev dog ikke på i sit skriftlige svar til folkeskolen.dk. I stedet hæfter hun sig ved, at Danske Skoleelever modsat 76 procent af elevsvarerne i gårsdagens SFI-notat ikke mener, at det handler en for lang skoledag.

"Når jeg taler med DSE siger de, at det ikke handler om de ekstra timer, men om at de ekstra timer er gode og givende. DSE siger, at det, der er vigtigt for eleverne er, at skoledagen er fagligt givende og motiverende med varierende undervisningsformer og aktiv deltagelse. Derfor er vi meget optaget af at sikre dette i KL".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ