Forlag melder om en fordobling i lærernes brug af digitale læremidler på to år

Lærerne har taget de digitale læremidler til sig

De seneste to år er brugen af digitale læremidler i landets grundskoler steget markant. Det viser tal fra Clio Online, hvis læringsportaler mere end ni ud af ti folkeskoler nu har abonnement til. Hvor stor indflydelse, lærerne har på indkøbene af de digitale læremidler, de bruger, er dog endnu omdiskuteret.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommunerne køber flere digitale læremidler - endnu langt til ministeriets mål

De bliver købt - men bliver de også brugt?

Sådan har blandt andre Danmarks It-vejlederforening spurgt, efter kommunerne siden 2012 har kunnet købe digitale læremidler med støtte fra en statspulje på i alt 500 millioner kroner, der frem til 2017 skal fremme brugen af it i folkeskolen.

It-vejlederne: Bliver de digitale læremidler brugt?

Og svaret på spørgsmålet ser ud til i højere og højere grad at være et ja.

I hvert fald viser tal fra Clio Online, hvis portaler mere end 90 procent af danske folkeskoler har abonnement på, at den enkelte lærers brug af forlagets læremidler er mere end fordoblet siden august 2013.

"Vi har altid oplevet en stigende interesse for vores og andres digitale læremidler, men anvendelsen af de enkelte læringsportaler har aldrig nogensinde været så stor som i dag, hvor vi har mere end to millioner besøg om måneden", siger Janus Benn Sørensen, direktør for Clio Online.

I løbet af de seneste to år har dobbelt så mange skoler købt adgang til en eller flere af Clio Onlines portaler, mens brugen af dem er firedoblet.

Det billede kan formand formanden for Forlæggerforeningens Sektion for Undervisningsforlag og direktør for Alinea, Cliff Hansen, godt genkende.

"Det er helt klart vores opfattelse, at brugen af læremidlerne er i stor udvikling. Vi kan også se på vores data, at de bliver brugt mere intensivt", siger han.

Delte meninger om lærernes indflydelse

Forlæggerformanden mener, at en del af forklaringen skal findes i, at de enkelte skoler og lærere ifølge ham har fået mere indflydelse på kommunernes indkøb.

"Det er som med digitale læremideler som med alle andre - dem, der er gode til at vælge, er dem, der skal bruge dem. Kompetencen til at vælge det rigtige læremiddel, der kan gøre undervisningen bedre, ligger hos lærerne", siger Cliff Hansen.

At lærerne nu i højere grad er med til at vælge læremidler, kan formanden for Danmarks It-vejlederforening, John Klesner, ikke helt tilslutte sig.

"Det er meget forskelligt fra kommune til kommune, men der findes flere også helt dugfriske eksempler på, at forvaltningen har købt ind fra centralt hold. Det tyder ikke på, at lærerne har den store indflydelse", siger han.

Udviklere: Indkøb af digitale læremidler skal samles

John Klesner peger på, at det stadig ikke er muligt for skoler at købe mindre dele af læremidler - den såkaldte mikrokøbsordning.

"Noget tyder på, at valgfriheden ikke helt er kommet ud til lærerne i det omfang, det kunne være ønskeligt", siger han.

Forlag afviser ministeriet: Vi sælger ikke læremidler i bidder

Men alligevel stiger brugen markant?

"Danske lærere vil gerne digitaliseringen og har taget den til sig i vidt omfang. De bruger gerne de digitale læremidler til at skabe variation i undervisningen, og de pædagogiske læringscentre på skolerne har gjort et stort stykke arbejde med at synliggøre for lærerne, hvilke digitale læremidler der er til rådighed på skolen", siger John Klesner.

Ifølge Forlæggerforeningens skole- og lærebogsstatistik udgør digitale læremidler i dag omkring 36 procent af det samlede marked for læremidler i grundskolen. I 2009 var samme andel blot 3,3 procent.