Anmeldelse

Bevægelse er ikke kun et afbræk i læringen

Hop totabellen, og lær addition med ærteposer. Denne bog hjælper dig i gang. Men husk at overveje, om der er substans i det, du underviser i.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med folkeskolereformen er der i den grad sat fokus på betydningen af varierede undervisningsformer og bevægelsesaktiviteter i undervisningen og den understøttende undervisning. Både til at styrke læringen og som afbræk i undervisningen.

Fakta:

Titel: Matematik i bevægelse

Forfatter: Louise Bach Jeppesen og Anne-Christine Weber

Pris: 185

Sider: 55

Forlag: Special-pædagogisk forlag

"Matematik i bevægelse – i indskolingen" indeholder 48 enkle lege med tal, addition, subtraktion og multiplikation som omdrejningspunkt.
Aktiviteterne er enkle at gå til og at udføre. De kræver hverken forberedelse eller specielle materialer. De fleste af materialerne er sikkert i forvejen i klassens aktivitetskasse. I får for eksempel brug for sjippetov, spillekort, kegler, talkort, tennisbolde, terninger, ærteposer med videre. Hvis materialerne ikke allerede er inden for rækkevidde, vil det være oplagt at lave en materialekasse, så klassen hurtigt kan komme i gang.

"Matematik i bevægelse – i indskolingen" kan helt sikkert være en hjælp til at få varieret den daglige bevægelse i fagene og den understøttende undervisning. Men hav som altid fokus på læringsmålene, når aktiviteterne sættes i gang. Det er som altid vigtigt at have for øje, om aktiviteterne har faglig substans til at styrke læringen og ikke kun er et afbræk i undervisningen.

Powered by Labrador CMS