Anmeldelse

Multi 0

For de dygtige

"Multi 0" er matematikundervisning, der passer til den nye folkeskolereform. Lærervejledningen er god og overskuelig, men inklusionselever kan få deres sag for.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis eleverne og læreren bliver glade for "Multi 0", og børnene magter den, så bliver de helt sikkert meget dygtige. Men jeg synes, forfatterne har lidt for store forventninger til elevernes selvstændighed. Eleverne i børnehaveklassen skal på forhånd kunne farver og have lært symboler for at kunne forstå opgaverne. Det kan også virke som en stor mundfuld for nogle inkluderede elever at sidde med "Multi 0" alene, mens underviseren hjælper et andet barn. Mange af opgaverne ligner i øvrigt opgaverne i andre matematikbøger for børnehaveklassen.

Fakta:

Titel: Multi 0

Forfatter: Bo Kristensen, Rikke Teglskov

Pris: 78

Sider: 95

Type: Elevbog

Forlag: Gyldendal

Pris: 358.50

Sider: 102

Type: Lærervejledning

Pris: 508

Sider: 134

Type: Kopimappe

I lærervejledningen får underviseren meget foræret: Et godt samlet overblik over indholdet i og tilrettelæggelse af arbejdet samt værktøjer til at analysere og bearbejde elevernes vanskeligheder. Lærervejledningen er nem at finde rundt i med en introside til præsentation af kapitlerne og en side til vejledning. Alle sider i lærervejledningen har en ramme med mål og fagligt indhold, uddybende forklaring og forslag til samtaler med eleverne om faglige begreber. Der er opgaver, der bygger på en differentiering af undervisningen, og forslag til aktiviteter.

Elevbogen indeholder syv kapitler: At tegne, tælle, gætte, regne, sortere, måle og bygge. Hvert kapitel starter med at introducere, hvad eleven fagligt skal beskæftige sig med, For eksempel ”Du skal lære” og/eller ”et samtalebillede”, der lægger op til en indledende samtale om opgaven. Via samtalen føres eleven ind i opgaven.

Hvert kapitel indeholder en teoriramme, hvor eleven bliver præsenteret for nye faglige begreber, strategier eller metoder. ”Taljagt” giver eleverne praktiske erfaringer med det faglige indhold. I alle kapitler veksles der mellem forskellige arbejdsformer og opgaver, der følger op på aktiviteter eller teoriramme.

Nederst på nogle af opslagene findes en tallinje fra 0 til 20. Øverst i elevbogen er der markeret tre stjerner, hvis formål er, at eleverne selv evaluerer, hvor godt de synes om siden, om de synes, det er nemt eller svært at arbejde med opgaverne, og om de har lært noget. Dette markeres ved at strege stjernerne væk eller lade dem blive.

Kopimappen er udvidede opgaveark til elevbogen. Også den er nem at komme rundt i. Bagerst i kopimappen findes lærerevalueringsark til alle syv kapitler. Der findes desuden en skitse til handleplan for den enkelte elevs videre udvikling og til fokusområder. De samles i et skema, som viser, hvad eleven mestrer, et evalueringsskema illustreret som en trappe anvendes til at vurdere elevens progression. Endelig rummer bogen et skema til bedømmelse af, om eleven har opnåel undervisningens såvel faglige som ikkefaglige mål.

Det hele findes også som e-bog til brug på interaktivt whiteboard og pc. Der findes ligeledes videoklip, som underviseren kan bruge til præsentation af nye faglige begreber.