Anmeldelse

De første år i skolen - efter reformen

Samarbejde er forudsætning for en god skolestart

Læseren inviteres til at tænke med i denne bog, som præsenterer en lang række perspektiver på skolestarten. Målgruppe og indhold er bredt, men opbygningen er overskuelig, og læseren kan sagtens plukke i kapitlerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen er en antologi bestående af 23 artikler, som er samlet under fire overskrifter: "Barnets møde med skolen", "Skolens møde med barnet", "Samarbejde i indskoling og uddannelse" og "Indskolingens fag og aktiviteter".

Fakta:

Titel: De første år i skolen - efter reformen

Pris: 298,00

Sider: 288

Forlag: Billesø og Baltzer

Bogen henvender sig i forordet både til kandidat-, diplom- og professionsstuderende og til lærere og pædagoger, der arbejder i indskolingen, samt til ledere og skolebestyrelser. Med andre ord til alle, der har aktier i skolestarten. Det er en meget bred målgruppe og måske også for bred. På professionsniveau vil den efter min mening fungere fint. Jeg er i tvivl om, hvorvidt den rækker på kandidatniveau, men den vil givetvis være inspirerende.

Ligesom målgruppen er bred, er indholdsfeltet det også, men et fællestræk for kapitlerne er ønsket om at skabe gode vilkår for børnene i skolen. Her præsenteres psykologiske, pædagogisk/filosofiske, sociologiske og antropologiske perspektiver på den udfordring, skolen står over for i skolestarten.

Med den klare opbygning er bogen overskuelig, og som læser kan man lade sig lede af sin nysgerrighed og læse udvalgte kapitler.

Uden at forklejne noget har jeg været mest optaget af de sociologiske og antropologiske perspektiver på kulturbegreber og på udfordringen på skolerne med de tosprogede børn. Jeg synes, det lykkes for forfatterne at få formidlet brugbar og relevant viden på relativt få sider.

Mange af kapitlerne er skrevet diskuterende, hvor man stiller spørgsmål og afprøver argumenter. Det er en forfriskende skrivestil. Det inviterer læseren til at tænke med.

Et af kapitlerne, "Teori og praksis - en introduktion til videnskabsteori", er skrevet af Anne Knudsen, som er medredaktør af bogen. Det er godt formidlet, og her faldt jeg over en sætning, som fortjener at blive fremhævet:

"Vi taler ikke om videnskabsteori og -filosofi, fordi vi skal blive enige om nogle bestemte måder at forstå og forklare mennesker og verden på, men fordi vi skal gøre vores filosofiske forudsætninger tilgængelige for fælles refleksion".

Det er for mig at se et grundsynspunkt og et argument for hele bogen - vi skal kende til hinandens fagligheder og se på skolestarten i et metaperspektiv og på det grundlag samarbejde om skolestarten. Og til dette samarbejde er bogen en rigtig god håndsrækning.