Drengene beundrer den scene, de lige har filmet til deres kampagnefilm, hvor æslet til venstre redder Hector til højre, da han får hjertestop. Se filmen nedenfor.

Førstehjælp og filmteknik

I disse uger skal over 1250 elever landet over øve sig i at lave korte kampagnefilm, samtidig med at de lærer om livreddende førstehjælp. Projektet "Du kan redde liv" er sat i verden af Trygfonden i samarbejde med firmaet Lommefilm med netop det formål at gøre eleverne bevidste om, at de kan redde liv. Formen er workshops, hvor eleverne både spiller, instruerer og klipper kortfilm.

Publiceret Senest opdateret

"DU KAN REDDE LIV"

Trygfonden og Lommefilm Aps står bagkampagnen, og i løbet af fem uger besøger medarbejdere fraLommefilm 25 skoler landet over for at instruere 6. - 10. klasser iat lave kortfilm på 45 sekunder

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hector falder om og ligger helt stille på jorden med armene langs siden. Kameraet skifter vinkel til et nærbillede af ansigtet, indtil Hector afbryder og brokker sig over at skulle ligge ned, februarkulden taget i betragtning. Men det får han ikke meget ud af, for 'så skulle du ligesom have valgt en anden rolle end at spille død', siger kameraføreren.

En lille gruppe elever er i fuld gang med at filme en kampagnefilm om livreddende førstehjælp. De går i 8. klasse på Oehlenschlægersgades Skole i København, og dagens lektioner er strøget til fordel for et besøg af filminstruktører fra Lommefilm, der skal vejlede eleverne i kampagnefilmkunsten. Dagen skal bruges på at formidle budskabet om, at alle, også unge, kan og skal redde liv. Eleverne har selv fundet på filmplottet, og kameraet kan de sagtens selv betjene, da det er en almindelig iPad spændt fast på et stativ.

Gruppen har valgt en legeplads i nærheden af skolen som scene for deres film, og efter en kort frokostpause er de klar til at filme anden halvdel. Kamerafører giver tegn, og et æsel med blå plyspels, store ører og påklistret hale tramper kluntet op ad dækket på et skib for derefter at vælte udover rælingen. Filmen slutter af med, at æslet giver livreddende førstehjælp til Hector, som er faldet om af hjertestop. Pointen med filmen er nemlig, at man ikke behøver være læge for at kunne redde liv. "Alle, selv et æsel, kan give førstehjælp," fortæller drengen under plyspelsen. 

Lærer vil bruge elevernes film i undervisningen

Inden workshoppen på Oehlenschlægersgades Skole på Vesterbro i København har 8. u og 8. v, blandt andet ved hjælp af dukker, øvet sig i at give hjertelungemassage, lægge nogen i fastlåst sideleje, bruge hjertestarter og at ringe efter hjælp. Udover at eleverne skal blive bevidste om, at de kan give livreddende førstehjælp, skal de prøve kræfter med filmkunsten og opleve, at de selv kan lave film.

Eksperter: Skemalægning skal sikre undervisning i førstehjælp

Naeja Jacobsen er dansklærer for 8.u, og det er hende, der har meldt klasserne til workshoppen. 

"Det er et spændende projekt, som jeg vil anbefale andre klasser at prøve. Eleverne går op i det, og i forhold til de forenklede Fælles Mål, skal eleverne filme, så jeg synes, det er en god idé. Og så er det sjovt at se dynamikken blandt eleverne, når jeg ikke står bag katederet," siger hun.

Filmiske virkemidler er en del af danskundervisningen, og når Lommefilm-instruktørerne er taget hjem, vil Naeja Jacobsen bruge elevernes film som en integreret del af undervisningen i dansk. 

"Sådan noget med film er rigtig sjovt"

Filmene i klassen er vidt forskellige fra gruppe til gruppe, for så længe budskabet om at redde liv fremgår, er filmplottene op til elevernes fantasi. En af de andre grupper i klassen er ved at lave en film om et venindeopgør med en 'bitch' i hovedrollen. Gruppen er bestemt ikke gået ned på rekvisitter, så pigen, der spiller 'bitchen' er sminket så voldsomt, at hun synes det er for pinligt selv at gå hen og hente sandwich i frokostpausen.

En anden gruppe har valgt den nærliggende Gethsemane Kirke som setting, og her spiller Adeline på 14 en gammel mand, der falder om med hjertestop på vej ned ad trappen, så hun har polstret sin mave med trøjer for at afbøde faldet, der skal filmes igen og igen, indtil eleven bag kameraet er tilfreds.

Inden forløbet vidste Adeline ikke, at teenagere også kan give livreddende førstehjælp, og hun håber at andre, ved at se kampagnefilmene også finder ud af, at alle kan hjælpe. På den måde "er det som om man hjælper folk", synes hun. Gruppen er enige om, at "sådan noget med film er rigtig sjovt, og at det i hvert fald er meget bedre end almindelige skoledage."

Inden klassen får fri, skal alle film uploades på lommefilm.dk, og så skal den bedste film kåres. Filmen går derefter videre i en regional konkurrence, hvor vinderen får en biograftur til hele klassen. Trygfonden og Lommefilm håber, at eleverne vil deles deres film på de sociale medier, og at filmene på den måde vil blive udbredt blandt de unge.