Både Bertel Haarder og Danmarks Lærerforening (her næstformand Dorte Lange) ser gerne uddannelsen til skolepsykolog genetableret

Haarder rykker igen for skolepsykolog-uddannelse

Siden år 2000 har lærere ikke kunne videreuddanne sig til skolepsykolog, selvom kommunerne efterspørger dem - Aarhus Universitet mener ikke, uddannelsen er fagligt forsvarlig. Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) har tidligere afvist at blande sig, men nu rykker Venstres Bertel Haarder alligevel for handling i sagen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samråd: Stadig ingen skolepsykologuddannelse i sigte

Det var en meget grøn minister, der den 5. februar i år satte sig til rette i sin stol på et samråd i Folketingets uddannelses- og forskningsudvalg. Det var faktisk Sofie Carsten Nielsens første fulde dag som områdets minister.

Emnet var den nedlagte cand.pæd.psyk-uddannelse, som tidligere gav lærere mulighed for at læse en kandidatuddannelse i psykologi som overbygning på deres professionsbachelor. Uddannelsen blev udfaset, da Danmarks Lærerhøjskole blev  til Danmarks Pædagogiske Universitet i 2000, og siden har KL og Danmarks Lærerforening kæmpet for at få den genetableret.

Ministeren afviste dog at gå ind i sagen.

"Det er altså universitetet og ikke ministeriet, der skal stå inde for fagligheden. Det er hverken op til spørgeren eller mig at fastlægge hvad der er fagligt forsvarligt, eller vurdere om uddannelsesforløbet lever op til kravene til en psykologuddannelse", sagde hun.

Minister afviser møde om skolepsykologuddannelse

På baggrund af en henvendelse til ministeren fra en ihærdig lærer, der gerne ser uddannelsen genoprettet, har tidligere undervisningsminister Bertel Haarder nu alligevel bedt Sofie Carsten Nielsen redegøre for udviklingen i sagen.

"Jeg har måske ikke helt samme næsegrus beundring og respekt for universiteternes selvstyre som ministeren, når det gælder deres pligt til at levere, hvad samfundet har brug for", siger han til folkeskolen.dk.

Hvad mener du, Sofie Carsten Nielsen bør gøre?

"En minister kan altid tage en snak med universitetet. Der må jo findes et kompromis".

Strid om autorisation

Det centrale stridspunkt i sagen er, om uddannelsen skal give autorisation som psykolog, så skolepsykologerne for eksempel kan teste børn i deres arbejde.

Dansk Psykolog Forening og Aarhus Universitet har svært ved at se, at man kan lave en to-årig kandidatuddannelse til praktiserende psykolog, der er fagligt forsvarlig.

På samrådet i februar fremhævede Sofie Carsten Nielsen for eksempel neurologiske udredninger som et eksempel på, at psykologfaget har rykket sig, siden cand.pæd.psyk. blev nedlagt i 2000. De faglige krav dermed er blevet højere.

Det argument giver Bertel Haarder dog ikke meget for.

"Jeg synes i virkeligheden, at det er et usagligt argument. Hvis kommunerne efterspørger, at lærere uddanner sig til cand.pæd.psyk.'ere, så skal det ikke forhindres af en eller anden taktisk overvejelse i psykologforeningen", siger han.

KL: Vi vil have uddannet skolepsykologer med lærerbaggrund i en fart 

Bertel Haarder vil ikke afvise nogen løsningsforslag - for eksempel i form af at ændre psykologloven, så skolepsykologi bliver et selvstændigt område, eller at afsøge mulighederne for at andre end Århus Universitet kunne oprette uddannelsen.

"Jeg er med på enhver kreativ tænkning og kompromismulighed. Samfundets behov - her repræsenteret ved kommunerne - bør kunne opfyldes uden at taktiske hensyn fra universiteter eller organisationer stiller sig i vejen".

Haarder: DPU skal være lærernes universitet