on. 13. jun. 2012 kl. 16:06

Hjerneforsker: Musik er den faglige udviklings fundament

  • ”Musik er idræt for hjernen. Grundlaget for al faglig udvikling er to fag, og det er musik og idræt. Det kan dokumenteres, så det brager", sagde hjerneforsker Kjeld Fredens på gårsdagens musikkonference.
    ”Musik er idræt for hjernen. Grundlaget for al faglig udvikling er to fag, og det er musik og idræt. Det kan dokumenteres, så det brager", sagde hjerneforsker Kjeld Fredens på gårsdagens musikkonference.
Af: Kasper Stougaard Andersen

Musik er hjernegymnastik og kan både hjælpe på indlæring og inklusion. Sådan lød budskabet fra hjerneforsker Kjeld Fredens på Kulturministeriets musikfaglige konference i går.

En workshop om musikfagets mulige samspil med skolens andre fag var en del af programmet på den musikfaglige konference i Hørsholm i går. En af workshoppens paneldeltagere var hjerneforsker Kjeld Fredens, der især har beskæftiget sig med indlæring set fra et lægeligt synspunkt. Han talte i dagens anledning blandt andet om nytteværdien af musikfaget som mere og andet end blot et 'pausefag'.

Der skal laves hjernestrækkere
De fleste har for vane at omtale venstre hjernehalvdel som den logiske, mens den højre står for det kreative. Ifølge hjernevismanden er det en overdramatisering, for den største forskel er blot, at den højre hjernehalvdel er hurtig, mens den venstre hjernehalvdel er langsom, sådan groft sagt. Når vi er i gang med at lære noget nyt, begynder den højre hjernehalvdel altså straks at arbejde, hvorefter den venstre halvdel træder til for at håndtere og bearbejde det stigende antal informationer. 

"Musik er idræt for hjernen. Grundlaget for al faglig udvikling er to fag, og det er musik og idræt. Det kan dokumenteres, så det brager. Musikudviklingen begynder i højre hjernehalvdel, men i takt med større kompleksitet breder det sig til resten. I det øjeblik, man aktiverer hjernen med musik, så laver man fitness med hjernen. Det varmer hjernecellerne op, så når vi går i gang med andre fag, så er de allerede varmet op", sagde hjerneforsker Kjeld Fredsen.

Musik er en gave til inklusionen
Musikfaget kan ifølge forskeren ikke alene fungere som et opvarmningsband til de boglige fag, der traditionelt opfattes som mere komplekse. Begreber som rytme og puls henvender sig direkte til elevernes opfattelse af tid, og det er ifølge Kjeld Fredens vigtigt at holde fast i det potentiale, det kan udløse - også i forhold til den inklusionsudfordring, som alle lærere står med.

"Det er helt entydigt, at musikken har tidens dimension i sig, og tid har en afgørende betydning for at få udviklet vores arbejdshukommelse. Arbejdshukommelsen styrkes altså ved at beskæftige sig med musik, og den er nøglen til at tilegne sig al viden, også de sociale færdigheder", sagde Kjeld Fredens.

"Hvis vi giver ADHD-børn musikundervisning i en måned, så begynder de at følge med i timen. Jeg plejer at sige, at man skal sætte nogle flere penge i musikken, for den har nøglen til inklusionen. Hvis vi ser på, hvad musik kan træne af empati, så ved vi, at gevinsten er øget social kompetence, mere selvtillid og mindre aggressivitet", tilføjede han.

folkeskolen@folkeskolen.dk

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
to. 14. jun. 2012 kl. 12:12 Peter Dam

Lærer

Jeps
Fantastisk nyhed. Og oven i det er musik et godt sted at arbejde med sammenspil. Eleverne lærer her meget nemt hvor vigtigt det er at sidemanden også gør det godt

Klag
lø. 16. jun. 2012 kl. 14:58 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Musik kan gøre underværker
Ja. musik kunne virkelig løfte inklusionen, hvis vi forstod at bruge faget rigtigt. Men der er noget rivravruskende galt med fagets status i folkeskolen. Den store uroundersøgelse fra 1995 viste, at musik var skolens mest urohærgede fag overhovedet. Det er almindelig kendt, at faget e... Vis hele teksten

Klag
lø. 16. jun. 2012 kl. 17:23 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Ps. Vi har da vist ligefrem undersøgelser der viser, at faget manmge steder er kørt helt ned under det lovlige minimumstimetal? Selv er jeg bekendt med skoler, der i strid med loven har fjernet faget fra 6. klassertrin og klasser, der havde det på skemaet, men ganske enkelt havde få... Vis hele teksten

Klag
sø. 13. jan. 2013 kl. 21:48 Lasse Rohde Baadsgaard Lauridsen

Som musiklærer er det beskæmmende at læse, at en ellers velanset forsker kan udtale, at musikfaget skal udfolde sit allerstørste potentiale som basis for inklusion og faglig indlæring!

Det strider mod et helt grundlæggende fagsyn, der peger på musikfaget som et fag...

Vis hele teksten

Klag
sø. 13. jan. 2013 kl. 21:49 Lasse Rohde Baadsgaard Lauridsen

... og så undlod jeg endda at nævne "transfer"...

Klag
to. 17. jan. 2013 kl. 17:43 Jesper Ørberg

musiklærer

Ja musik er og kan helt sikkert noget selv, men jeg tror også, vi skal revitalisere faget og genoverveje, hvad vi egentlig vil med musikindervisningen. F.eks. i diskussionen om innovation på skoleskemaet. Det ville være et sted, hvor musik kunne gå forrest og endda vise de andre f... Vis hele teksten

Klag
on. 10. apr. 2013 kl. 21:11 Christian Tiedt

http://www.google.dk/url?sa=t&r...

Klag
on. 10. apr. 2013 kl. 21:46 Lasse Rohde Baadsgaard Lauridsen

Godt brølt, Frede V.!
@Christian Tiedt: Lige præcis!
Frede V. peger netop her på, at transfer/Mozarteffekt etc. ikke beviseligt virker, men at man som musiklærermåske er tilbøjelig til alligevel at gribe til denne begrundelse, når de mere hardcore fagfaglige fag (dansk, matematik osv.) begyn...
Vis hele teksten

Klag
lø. 11. okt. 2014 kl. 19:25 søren duus

lærer

Fint nok! Men...
Jeg er enig! Men musik og idræt skal ikke være et redskabsfag for de "vigtige fag" (Det er de ikke) Musik og idræt har en værdi i sig selv!!! I øjeblikket sker der det i skoledeformen, at bevægelse bliver et påskud til at lære tyske verber og andre no... Vis hele teksten

Klag
sø. 12. okt. 2014 kl. 17:13 Josephine Kaldan

Pens. Talepædagog og overlærer.

Søren Duus
Du har mere ret end ret. Når faget bliver understøttende, så kan alle og enhver undervise i det fag, det ser vi pt. i indskolingen.

Klag
on. 11. maj. 2016 kl. 12:32 Martin Ammentorp

"Uden musik ville livet være en vildfarelse" (F. Nietzsche)
Megen forskning har vist, at musik er udviklende for hjernefunktioner. Evidensen (uha!) er der - men politikerne er tonedøve.
Selv er jeg musiklærer gennem 38 år - gået tidligt på pension, da jeg dels ikke kan stå inde for udmøntningen af skolereformen, dels ikke ku...
Vis hele teksten

Klag