Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Fra første linje

Klik for at skrive manchettekst.

Fra første linje

Helge Christiansen
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:25

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Forfatteren skriver side 6 i lærervejledningen om danskundervisning på mellemtrinnet: "Det er relevant, at basale, håndværksmæssige skrivefærdigheder kommer på plads i disse år – og det er lige så relevant, at den 'barnlige' opfinderglæde og fantasi holdes i træning. At det indre legebarn overlever den transformation fra barn til teenager, der finder sted i årene mellem 4. og 6. klasse".

Titel: Fra første linje

Forfatter: Cecilie Eken

Type: Bog

Forlag: Dansklærerforeningen

Forfatteren bygger på sine egne erfaringer som skønlitterær forfatter og har også siden begyndelsen af 90'erne undervist som gæstelærer i fiktionsskrivning for børn og unge i hele landet, blandt andet på skoler, herunder også sommerskoler som forfatterskolen i Brønderslev.

Lærervejledningen indeholder forslag til, hvordan man kan gennemføre fiktive skriveprocesser. I kopimappen er der opgaver og tekster med beskrivelser af faglige begreber med illustrerende og træffende eksempler og forfatterens forslag til, hvordan forskellige skriveproblemer kunne løses.

Lærervejledningen indeholder ideer og metoder til arbejde med skrivning opdelt i tre faser, som overlapper hinanden: 1. Ideerne opstår, 2. Struktureringsfasen. Indholdet fastlægges og 3. Skrivefasen med udkast, rettelser og gennemskrivning.

Materialet er både fantasifuldt og klart struktureret, fuldt af ideer og fagligt systematisk, nærmest en fantasifuld metodelære med mange konkrete eksempler og skriveøvelser. Opbygningen er så åben, at der er mulighed for at indpasse ideerne og det faglige indhold i forskellige typer af skriveforløb og opfattelser af faget.

Som idé- og igangsætningsmateriale er det et fagligt mesterstykke, som kan bruges både til skriftlige forløb og som inspiration til at læse og gennemgå skønlitterære tekster på en dybdeborende, kreativ og medskabende måde.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Fra første linje

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS