Forfatteren skriver side 6 i lærervejledningen om danskundervisning på mellemtrinnet: "Det er relevant, at basale, håndværksmæssige skrivefærdigheder kommer på plads i disse år – og det er lige så relevant, at den 'barnlige' opfinderglæde og fantasi holdes i træning. At det indre legebarn overlever den transformation fra barn til teenager, der finder sted i årene mellem 4. og 6. klasse".
Forfatteren bygger på sine egne erfaringer som skønlitterær forfatter og har også siden begyndelsen af 90'erne undervist som gæstelærer i fiktionsskrivning for børn og unge i hele landet, blandt andet på skoler, herunder også sommerskoler som forfatterskolen i Brønderslev.
Lærervejledningen indeholder forslag til, hvordan man kan gennemføre fiktive skriveprocesser. I kopimappen er der opgaver og tekster med beskrivelser af faglige begreber med illustrerende og træffende eksempler og forfatterens forslag til, hvordan forskellige skriveproblemer kunne løses.
Lærervejledningen indeholder ideer og metoder til arbejde med skrivning opdelt i tre faser, som overlapper hinanden: 1. Ideerne opstår, 2. Struktureringsfasen. Indholdet fastlægges og 3. Skrivefasen med udkast, rettelser og gennemskrivning.
Materialet er både fantasifuldt og klart struktureret, fuldt af ideer og fagligt systematisk, nærmest en fantasifuld metodelære med mange konkrete eksempler og skriveøvelser. Opbygningen er så åben, at der er mulighed for at indpasse ideerne og det faglige indhold i forskellige typer af skriveforløb og opfattelser af faget.
Som idé- og igangsætningsmateriale er det et fagligt mesterstykke, som kan bruges både til skriftlige forløb og som inspiration til at læse og gennemgå skønlitterære tekster på en dybdeborende, kreativ og medskabende måde.
Fra første linje
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.