Canadisk forsker: Tal om indhold i stedet for arbejdstid

Ben Levin, som er hjernen bag Ontarios store skolesucces, besøgte denne uge København. Han anbefaler skolens parter at diskutere skolens indhold først. Så skal de nok blive enige om de ydre rammer bagefter.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uddannelsesforskeren Ben Levin var i denne uge inviteret til at fortælle en særlig inviteret gruppe af skolens interessenter, hvordan det er lykkedes den canadiske delstat Ontario at vende et skolesystem præget af mistillid og dårlige resultater til en rendyrket succes. Undervisningsministeren, uddannelsesordførere, læreruddannere, forskere, forældre, lærere, ledere, DLF og KL var alle repræsenteret. Og meldingen er klar hele vejen rundt om bordet: Der er meget, vi kan lære af Canada.

Skolens parter skal mødes fast

Ben Levin var meget positiv over energien blandt de inviterede på seminaret. Alle virkede interesseret i at arbejde sammen om at skabe forbedringer i systemet.

"Jeg kender ikke nok til det danske system til at give detaljerede anbefalinger. Men det var tydeligt, at parterne ikke mødes fast, men kun i forbindelse med særlige emner. Men det virkede som om der er vilje blandt alle parter til at skabe et mere reelt partnerskab, der kan bringe uddannelsessystemet videre og skabe den form for synergi og fælles mål, som er er nødvendigt", siger han til folkeskolen.dk.

I Ontario har undervisningsministeren selv været vært for et sådan partnerskab, som har fastlagt jævnlige møder. Og alle større beslutninger om skolen bliver fremlagt og diskuteret ved partnerskabsbordet, før de bliver vedtaget og implementeret af ministeriet.

"Særligt i et så decentraliseret system som jeres er det nødvendigt med et system, der kan bringe folk sammen for skabe en fælles sag. Det er ikke noget man bare kan trække ned over hovederne på folk, det skal bygges op".

Canadiske lærere er på skolen hele dagen

Ben Levin har svært ved at forstå den nuværende danske diskussion om undervisningstid og forberedelsestid, for i Ontario er alle lærere på skolen hele dagen ligesom i et ethvert andet erhverv.

"Det er et helt basalt forhold, at lærerne skal være på skolen hele dagen. Men det er også sådan, at hvis man skaber gode forhold, hvor lærerne kan arbejde sammen og udvikle deres evner på skolen, så vil de jo også helt naturligt ønske at være der".

"Og så tror jeg i øvrigt, at hvis parterne begyndte at diskutere, hvordan de skal organisere skolens indhold, så ville det nok også være lettere at løse det andet".

Hilsen fra Ontario: "Læg en professionel linje"