Motivation og mismod

Motivation og mismod

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Motivationen har sejret ad helvede til, citeres chefpsykolog ved Danfoss Kurt Kørner for at have sagt som kommentar til, at engagerede, loyale medarbejdere går ned med stress. Og netop spørgsmålet om, hvorfor så mange præges af mismod, når nu der er så stort fokus på trivsel på det offentliges arbejdspladser, er denne bogs undersøgelsesfelt.  

Sobert og facetteret beskriver bogens forfattere dels de generelle udviklinger og omorganiseringer, der til stadighed sker i de offentlige institutioner under New Public Management-filosofien, dels de specifikke forhold på de forskellige offentlige institutionstyper.

Med signifikante eksempler og fine analyser lykkes det således Leif Moos at beskrive de krydspres, som både lærere og ledere i skolen udsættes for, når hver enkelt får uddelegeret en række beslutninger i diffuse rammer og på samme tid oplever en central detailstyring og kontrol.

I dette dobbeltspot, som kan fremme både motivationen og mismodet, er det væsentligt at knibe øjnene sammen og finde andre synsvinkler på stress end den fremherskede, at det er den enkelte, der ikke kan leve op til påbuddet: triv selv! Bogen plæderer for, at stress i stedet skal ses i den kontekst, som skabes af uhensigtsmæssige organiseringer af arbejdslivet.

Bogens indledende og afsluttende generelle kapitler og kapitlet om læreres og lederes arbejde i skolen vil være frugtbare afsæt for en drøftelse af arbejdets organisering og grænserne for motivation. Og særdeles aktuelt i en tid, hvor skolelederen skal ud i klasserne og få den enkelte lærer tastet ind på sit fluebensark.