Undersøgelsen er foretaget af J.H. Schultz Information A/S med Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik, som underleverandør.

Ny DPU-rapport bekræfter: It kræver ny lærerrolle

Hvis teknikken ellers er i orden, vil en øget brug af it-støttet undervisning ændre lærernes praksis. Det fremgår af en ny undersøgelse fra DPU af 24 forsøgsprojekter med it-støttede undervisningsformer for elever med særlige behov på skoler landet over. Konklusionerne overrasker ikke i Danmarks Lærerforening.

Publiceret

Fakta om de 24 forsøgsprojekter

- I perioden 2009-2011 er dergennemført 24 forsøgsprojekter med it-støttede undervisningsformerfor elever med særlige behov og andre udsatte elever på forskelligeskoler i Danmark. Dette er sket som led i et af Ministeriet forBørn og Undervisnings fem indsatsområder under projektSkoleudvikling.

- Forsøgsprojekterne er gennemført i to faser, hvor kommuner påvegne af skoler har kunnet søge om tilskud til forsøgsarbejde tilhhv. skoleåret 2009/10 og 2010/11.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi har i de kvalitative nedslag noteret, at forståelsen af lærerpraksis ændrer sig fra at være en individuel aktivitet hen imod et samarbejde mellem aktører med forskellige kompetencer", lyder det i rapporten fra Institut for Pædagogik og Læring på Aarhus Universitet (DPU). I forhold til lærerens tre kompetenceniveauer: gennemførelse, organisering og refleksion er det særligt i forhold til organisering af undervisnings- og læringssituationer, at lærerens rolle ændrer sig, viser resultater fra forsøgsprojekterne. Lærere skal samarbejde om it   Med it i klasseværelset kræves flere forskellige spidskompetencer for at tilrettelægge undervisningen - både underviser-, specialist- og it-kompetencer. En øget brug af it kan derfor ifølge undersøgelsen betyde, at læreren i fremtiden ikke nødvendigvis både skal løse de tekniske og de didaktiske udfordringer i implementeringen af it-støttet undervisning. "I alle de forsøgsprojekter, hvor en sådan arbejdsdeling omkring teknologianvendelse er i spil, er det tydeligt, at læreren i højere grad virker som planlægger, igangsætter og opsamler og i mindre grad som teknisk og disciplinær support af elevernes arbejde". Skolernes 'it-didaktiske' praksis vil altså have flere specialiserede kompetencer fordelt på forskellige personer. Lærere skal derfor samarbejde med andre, men det vil blot understøtte lærerens spidskompetence som didaktiker, mener folkene bag undersøgelsen. DLF: Vi skal kompetenceudvikles I Danmarks Lærerforening er formand for Skole- og uddannelsespolitisk udvalg, Bjørn Hansen, ikke overrasket over resultaterne.   "Det er jo helt naturligt, at læreren skal bruge sine didaktiske kompetencer i undervisningen - det er uanset, om det er med eller uden it-støtte. Når læreren så skal bruge it, så skal det naturligvis virke - allerede inden læreren træder ind i klassen", siger Bjørn Hansen. At læreren så også skal kende til brugen af det maskinel, der er i klassen, så eleverne kan anvende det i undervisningen, er et spørgsmål om kompetenceudvikling, siger han. "Det skal klares enten gennem kurser eller netop ved hjælp af en kompetent it-vejleder, som et lærerteam kan få rådgivning hos", siger Bjørn Hansen.

Læs mere om de nye lærerroller, der følger med it, i Folkeskolens artikel Skolen følger ikke med eleverne.

 

 

Læs mere

Læs hele rapporten om evaluering af kommuners og skolers forsøg medit-støttede undervisningsformer for elever med særlige behov påBørne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.