Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Creative Commons for alle

Klik for at skrive manchettekst.

Creative Commons for alle

Kristian Nøhr Jensen
Start debatten
23. november 2011, kl. 12:50

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

"Creative Commons for alle" virker ved første øjekast som en "jurabog", der med sine mange paragraffer vil gøre livet surt for læreren, der bruger internettet i undervisningen. Med ved nærmere bekendtskab viser det sig at være en praktisk bog, som bidrager med aktuelle og anvendelige redskaber.

Titel: Creative Commons for alle

Forfatter: Peter Leth

Sider: 154 sider

Type: Bog

Forlag: Ukendt forlag

"Creative Commons for alle" er skrevet af Peter Leth, der i mange år har produceret læringsvideoer til lærere, der ønsker at bruge intranet på skolen. Bogens målgruppe er hovedsageligt læreren, der ofte anvender internettet, men som ikke er bevidst om de forhold, der er i forbindelse med internetbrug og produktion.

I bogens første kapitler tages der hånd om de lovmæssige omstændigheder, der sjældent bliver berørt i undervisningen. Eksempelvis er internetkopiering et område, der accepteres af flere og flere, også i folkeskolen, hvor ikke-godkendt materiale benyttes flittigt af både lærere og elever.

Peter Leth beskriver ophavsretten som et problembarn, der hæmmer den praktiserende lærer, idet ophavsretten i sidste ende besværliggør vidensdeling. Ifølge Leth er der for meget fokus på penge og for lidt fokus på læring. Han pointerer vigtigheden af lærerens it-mæssige bevidsthed, nemlig at vi som lærere ikke opdrager eleverne til negativ brug og adfærd på internettet. 

Løsningen er ifølge Leth "Creative Commons", der er en almennyttig organisation, som ved hjælp af nogle simple retningslinjer skaber gode betingelser for kunstnere, fotografer og forfattere samt dem, der anvender og genbruger deres materialer. Med andre ord handler det om at kunne bruge ting fra internettet uden at træde skaberne over tæerne. Det didaktiske mål med bogen bliver dermed at gøre eleverne såvel som lærerne bevidste om ophavsretproblematikken. Herved skabes der opmærksomhed om "Creative Commons", hvori internettets potentialer kan udnyttes på lovlig vis. 

"Creative Commons" åbner for muligheder og skaber således løsninger frem for begrænsninger, og dette gør bogen interessant. På den måde hjælper bogen læreren, idet den på en nem og overskuelig facon præsenterer nye veje og funktioner på internettet, der er oplagt at anvende for læreren i undervisningen. Således viser bogen flere retninger til, hvordan læreren kan inddrage og videreudvikle den didaktiske internetpraksis. Leth viser for eksempel 30 sites, der inden for forskellige medieområder kan være gode redskaber i undervisningen, blandt andet jamendo.com, flickr.com, calameo.com og skoletube.dk

I overensstemmelse med bogens budskab om større behov for tilgængelighed er bogen lagt til fri afbenyttelse på laerit.dk. "Creative Commons for alle" er et nødvendigt onde og et udmærket bidrag i en tid, hvor copy-paste-mentalitet er blevet hverdag i folkeskolen.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Creative Commons for alle

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS