Denne dvd handler om sprogstimulering for to-syvårige børn, og målgruppen er pædagoger, børnehaveklasseledere og pædagogstuderende.
Dvd'en er opdelt i fire afsnit:
· Motivation og nærvær
· Dialog og ordlege i læsesituationen
· Rim, remser og rytmik
· Bevægelser og sansemotorik i sprogprocessen.
Inden for de enkelte afsnit hører og ser man Lotte Salling fortælle om sine pædagogiske principper, hvorefter hun demonstrerer, hvordan hun gør i praksis. Ud over de pædagogiske kriterier, der afspejles i overskrifterne for de enkelte afsnit, understreger Lotte Salling betydningen af de voksnes engagement i det muntre, humoristiske og trygge fællesskab. Dvd'en er delikat og inspirerende med en veloplagt og tydelig Lotte Salling sammen med en flok charmerende, herlige børn i autentiske og troværdige undervisningssituationer, synes jeg.
Det fremgår ikke, på hvilket teoretisk grundlag Lotte Salling har funderet og begrundet sine ideer, men i hendes retorik indgår mange begreber, som man kan forbinde med teorier om æstetiske læreprocesser.
I forlagets følgebrev står der, at dvd'en er oplagt til personale- og forældremøder for alle, der arbejder med børn fra to-syv år. Men tænk, hvis personalet med inspiration fra dvd'en lavede deres egen dvd til deres forældremøder.
Når børn får ordet
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.