Xplore . Alene ordet smager af nysgerrighed. Nysgerrighed og tørst efter viden er nogle af de våben, der skal sælge naturfagene i disse år. Den værste tørst kan slukkes med denne nye bog fra Geografforlaget. "Xplore Geografi 7" består på nuværende tidspunkt af en elevbog og et elevhæfte. Som altid forventer man kvalitet fra netop dette forlag, og jeg er heller ikke blevet skuffet denne gang.
Bogen kan sagtens bruges som supplement i undervisningen i 7. klasse. Den indeholder seks gode og relevante emner, som alle afsluttes med flere valgopgaver. Alle emner bliver grundigt forklaret, hvilket tjener bogen til ære. Den spreder sig ikke over for meget. Men det bedste ved bogen er helt klart elevhæftet. Det forener teori og praksis. Først læses et par sider eller et kapitel i bogen for derefter at blive undersøgt eller forsøgt i virkeligheden. Det er måden at børste det lidt støvede image af på, som faget geografi nogle gange kan have. Geografi er så meget mere end at kigge på en samling af sten. Her er fremtiden også indregnet i stoffet, noget, der er god brug for i disse år. Emnerne er tilpas varieret til at fange alle.
Opgaverne danner basis for, at de mange intelligenser kan bruges. Det er et kæmpe plus. Holdt sammen med at elevbogen er spækket med flotte billeder og vedkommende kort, grafer og tegninger, gør det materialet yderst velegnet til 7. klasses undervisning eller til hyggelæsning i en mellemtime.
Xplore Geografi 7
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.