"Mondiso" er vinder af Undervisningsministeriets projektkonkurrence om it i folkeskolen. Programmet er netbaseret, hvilket betyder, at man logger på via nettet med en simpel kode. Målgruppen er elever fra 1. til 3. klasse. Programmet kan bruges af en eller flere brugere samtidigt.
"Mondiso" skal ikke installeres, men kan hentes fra alle computere ved et enkelt log-in. Dermed kan eleven logge sig på såvel på skolen som hjemme.
Mondiso er en ø i Bermudatrekanten beboet af venligtsindede monstre. Programmet kan tilpasses den enkelte elevs aktuelle behov med hensyn til tempo, tid, sted, varighed og niveau.
Programmet er opbygget, så hvert klassetrin indeholder ti matematiske emner, her kaldet missioner. Hver mission består af seks til syv aktiviteter. Den første er en slags intro, en præsentation af problemområdet. Alt i alt findes flere tusinde regneopgaver. Eleverne kan finde et interaktivt leksikon til opslag af for eksempel tabeller og matematiske tegn. Samtidig kan de finde en samlet oversigt over indhold og, vel mest vigtigt, egne resultater.
Billederne er meget farvestrålende og appellerer fint til mindre elever. Selve tastaturfunktionerne, som er meget simple og lige til at gå til, vil være genkendelige fra andre spil. Ingen tvivl om, at programmet vil fange de små elever, og ja, det er træning, der skal til for at blive god til noget, så dette program vil givet medvirke til større faglighed. Skulle det ikke være nok, kan ekstramateriale downlodes.
www.mondiso.com
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.