Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Vinder af Læringsprisen 2022 vil ændre matematikundervisningen

Den svensk-canadiske forsker og forfatter Peter Liljedahl løber med L&R Uddannelses Læringspris for bogen ”Det tænkende klasserum i matematik”.

Foto: Istock/Sneksy
Stine Grynberg
Stine Grynberg Journalist og anmelderredaktør
Start debatten
6. oktober 2022, kl. 19:01
Start debatten

De fleste elever bruger deres energi i matematiktimerne på at efterligne det, læreren fortæller i stedet for at tænke selv, mener professor fra Simon Fraser University Peter Liljedahl.

Det bliver et problem, fordi selvstændig og kreativ tænkning er nødvendig i matematik. Derfor gør han op med den tendens i sin bog ’Det tænkende klasserum i matematik – 14 praksisser til bedre læring’ .

Han foreslår en række greb, han mener kan gennemføres i et hvert dansk klasselokale.

Peter Liljedahl er årets modtager af Læringsprisen. Dale Northey

Bogen er netop udkommet på dansk på Akademisk Forlag, som kort efter har tildelt ham Læringsprisen.

Læringsprisen uddeles til en eller flere personer, der gør en forskel på uddannelsesområdet, har nytænkt læring og uddannelse, viser et stærkt perspektiv på brugerne, og hvis udgivelse/koncept/platform peger ind i fremtiden.

Ud over æren består præmien af 25.000 kroner.

”Alle der har mod på at skabe en ny ramme for undervisningen, kan komme i gang og gøre en kæmpe forskel for deres elever – og for dem selv. Bogen er eksemplarisk for praksisrettede udgivelser og derfor får den årets læringspris,” lyder det fra direktør Cliff Hansen fra L&R Uddannelse, som uddelte prisen torsdag aften.

Peter Liljedahl kunne desværre ikke selv være til stede i København for at mod tage prisen, men lektor på læreruddannelsen på Absalon Dorte Læssøe Ivarsen modtog den på hans vegne. Hun er konsulent på den danske udgave af bogen.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Vinder af Læringsprisen 2022 vil ændre matematikundervisningen

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS