”Det er nogen bekymrende tal og dermed nogle resultater, vi ikke kan sidde overhørig” siger Anni Matthiesen, undervisningsordfører for Venstre, om den nye Pirls-undersøgelse, som viser at danske 4.-klasseelever læser dårligere end nogensinde før.

”Vi er nødt til at kigge på, hvad vi kan gøre anderledes. Det med at tro, at man bare kan fylde flere timer på, så skal det nok lykkes – det gør det ikke. Det synes jeg undersøgelsen understreger”, fortsætter ordføreren, som også mener, at der skal kigges på, om den danske skole formår at få gjort eleverne interesserede i at læse, skabe ro i klasserne og dermed sætter rammer for eleverne, så de kan fordybe sig i en bog.
Læs også
Forældre skal lægge deres egen skærm væk
”Jeg kan ikke lade være med at overveje, hvad skærmtiden betyder, uden at jeg kan dokumentere, at det er årsagen til resultatet” siger Anni Matthiesen.
”Vi ved jo godt, at når vi bruger tiden på at se på en skærm, er der andre ting, vi skubber til side og ikke får tid til. Også os voksne. Vi kan komme til at bruge vores tid på vores skærme i stedet for at læse for og med vores børn og dermed skubbe børnene væk fra bøgerne”.
Hun ser gerne forældrene engagere sig mere i børnenes læsning, men siger samtidigt at det er svært at lovgive om.
”Det er svært for os landspolitikere at påvirke forældrene til at læse mere for deres børn, men vi kan være med til at italesætte behovet for, at forældrene lægger skærmen og tager bogen frem. Og vi kan i hvert fald kigge på, hvilke rammer læsningen har i skolen”.
Venstre: Vi må både se på rammerne for ro i skolen og hjemme
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.