Undervisningsministeriet understreger i et nyhedsbrev om folkeskolelov-ændringerne, at eleverne skal undervises klassevis i mere end halvdelen af tiden. Men inden for rammer udstukket af kommunalbestyrelsen, kan den enkelte skole vælge at undervise i hold, eventuelt på tværs af klassetrin. Det råderum, skolen får, skal være reelt. Økonomiske hensyn må ikke begrunde, at to bestemte klasser slås sammen i et konkret undervisningsforløb, og det er lærerne, der beslutter det konkrete omfang og indhold af eventuel holddannelse.
Men samtidig skriver Undervisningsministeriet, at kommunalbestyrelsen har ret til at lægge forudsætninger ind som grundlag for budgettet, og at de forudsætninger godt kan være, at eleverne skal undervises i hold i et nærmere bestemt omfang. Men kommunerne kan ikke via styrelsesvedtægten forlange, at den enkelte skole underviser på hold i et bestemt antal timer - det er kun noget, der kan indgå som budgetforudsætning.
"Det afgørende er, at kommunalbestyrelsens beslutninger ikke må virke indskrænkende, så skolen ikke har reelle muligheder for selv at afgøre omfanget af holddannelse. Der er eksempelvis intet i vejen for, at man kan afsætte flere penge, så der bliver forbedrede muligheder for holddannelse", siger næstformand i DLF Stig Andersen.
Undervisningsministeriet: Tja til holddannelse på grund af penge
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.