16 procent af undervisningstiden i udskolingen i de danske folkeskoler går til at holde ro i klassen, og 10 procent går til administrative opgaver, viser de danske resultater af den internationale lærer- og skolelederundersøgelse Talis. Begge tal har været stigende siden den foregående Talis-måling, og begge tal er højere end i de frie grundskoler.
Den danske rapport, som netop er offentliggjort, viser også, at man månedligt oplever, at en elev har en voldelig adfærd, som medfører fysisk skade på andre elever, og at danske skoleledere oftere end i de øvrige OECD-lande oplever problematisk elevadfærd i form af voldelige episoder, trusler, hærværk og tyveri eller mobning. Det sker dog sjældnere i Danmark end i Finland, Norge og Sverige, og på en tredjedel af skolerne i Danmark oplever man dog aldrig voldelig elevadfærd.
”Elevernes trivsel er en topprioritet for regeringen. Det kræver mere ro i timerne, så lærerne kan gennemføre den planlagte undervisning. I dag bruger lærerne for meget tid på at håndtere dårlig opførsel”, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye på ministeriets hjemmeside.
“Fra dette skoleår er der derfor blevet gode muligheder for at forkorte skoledagen og få en ekstra lærer eller pædagog med i timerne. Det kan være med til at sikre ro og orden. Men der er også brug for, at vi giver lærerne de rette værktøjer til at være den voksne i klasseværelset, når det er nødvendigt. Vi har allerede strammet ordensreglerne, så der nu er flere muligheder for at sanktionere elever, hvis de fx har været voldelige eller forstyrret undervisningen urimeligt meget. Derudover skal vi se på, hvordan vi kan give lærerne et mere klart retsgrundlag at stå på, når de står i klasselokalerne og skal træffe beslutninger på få sekunder i ophedede situationer.”
Tesfaye om ny undersøgelse: Lærerne bruger for meget tid på at håndtere dårlig opførsel
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.