"Den dag, hvor det gik helt galt, var jeg – som jeg plejede – mødt ind lidt før undervisningen, for at åbne min post, svare forældre og nå at kigge lidt på undervisningen. Men mens jeg sad der og forsøgte at forberede mig, brød jeg helt sammen", fortæller Poul Arne Nielsen, der er lærer på Brobyskolerne, afdeling Pontoppidan, i Faaborg-Midtfyn Kommune.
"Heldigvis var der en kollega, som kom hen og fik mig op igen. Jeg underviste min klasse i to lektioner, men kontaktede så lægen og fik en aftale samme dag", fortæller han videre.
På det tidspunkt i september havde Poul Arne Nielsen mærket stressen snige sig ind på ham længe.
"Min frustration startede nok allerede før ferien, fordi det var umuligt at forberede næste skoleår. Vi kunne ikke gå i gang før den 4. august, og jeg følte mig derfor allerede bagud, inden vi startede. Jeg kunne ikke falde i søvn, og langsomt blev det sværere og sværere for mig at huske, hvad jeg skulle".
Poul Arne Nielsen, der er 57 år, arbejdede som ufaglært specialarbejder, før han i 2009 blev lærer med linjefag i dansk og historie via meritlæreruddannelsen. Han havde ikke regnet med, at lærerfaget skulle slå ham ud:
"I starten tænkte jeg; hold da kæft, hvor er du svag, og det her kan bare ikke passe. Når jeg nu ikke mærkede at have fysisk ondt nogen steder, var det svært at acceptere at skulle gå hjemme. Men jeg har mødt meget støtte fra mine kolleger og det er dem, der får mig til at sige: Jeg skal tilbage".
10 årsplaner blev for meget
Poul Arne Nielsen er lærer i indskolingen. Han havde frem til sygemeldingen 1., 2. og 3. klasse til engelsk, foruden sin dansk-, historie-, kristendoms- og billedkunstundervisning på samme årgange. Tilsammen betød de mange fag i mange klasser, at han skulle udfærdige 10 årsplaner til d. 1. oktober. At skulle klare det inden for den nye arbejdstidslovs rammer, var helt klart en af de største stressfaktorer, vurderer han.
"Jeg oplevede ikke på noget tidspunkt at være ligeså godt forberedt som sidste år. Jeg har været travl og presset tidligere, uden at det har udmøntet sig i sygdom. Men den nye arbejdstidslov betød, at jeg til sidst ikke kunne mere", siger han.
Poul Arne Nielsen har taget imod de gratis psykologsamtaler, som Danmarks Lærerforening tilbyder sine medlemmer i krise. Samtalerne hjælper ham og han håber at kunne vende tilbage. Særligt sin klasselærerfunktion, der godt nu hedder kontaktlærerfunktion, savner han.
I går aftalte han på et møde med sin leder at starte op på skolen igen til december, stille og roligt to dage om ugen.
Vi klynker ikke
Derhjemme er han træt af at læse fynske aviser, hvis ledere efter hans mening er ude efter lærerne.
"Det er nedbrydende at læse de fynske aviser. At blive kaldt hykler eller klynker gør mig rasende. Vi klynker ikke. Vi tager eleverne i forsvar, og det er nok derfor, at så mange af os går ned, fordi vi ikke føler, at vi leverer den kvalitet, vi burde og vi faktisk kan over for eleverne", slutter han.
Dybt frustrerede lærere: Loven hindrer os i at nå vores arbejde
Stemmer fra skolen: Stress-sygemeldt lærer vil tilbage
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.