”Læreren er det lys, denne bog handler om. Det er et lys, som kastes og flammer i midten af vores samfund, i folkeskolen som vores fælles midte.” Således indledes bogen ”Læreren i midten”, der er er skrevet i anledning af Danmarks Lærerforenings jubilæum sidste år. Foreningen har bedt forfatteren skrive bogen, der belyser en række lærerroller, som de har vist sig gennem de seneste 150 års skolehistorie, med hovedvægten på de sidste 50 år. Det er i det lys, jeg sætter mig godt til rette og tager hul på bogen.
Gennem seks kapitler præsenteres vi for dem, lærerne: de fortidige, de fiktive, de kendte og de nutidige. Vi møder folkeskolelæreren, forsøgslæreren, den demokratiske klasselærer, læreren som stridbar lønmodtager, coach, konsulent, den ”mervidende rammesætter” og undervisningsekspert. For ikke at tale om: faglæreren, den reflekterende praktiker, fagdidaktikeren og nutidens trivselssnedker. Kær profession, virkelig mange navne!
For bogens forfatter står folkeskolen som et ”slags samfundsmæssigt grundfjeld”, og budskabet til lærerne er, at de skal tage autoriteten tilbage, og formulere den på ny. ”Læreren i midten” henvender sig blandt andet til mig som lærer. Bogen er, som forfatteren anfører ”ikke en videnskabelig afhandling, men en krønike og et krydsklippende essay…”, og jeg oplever at jeg under min læsning veksler mellem at miste orienteringen i lange sætninger og snuble over indskudte sætninger. Andre passager er velskrevne og en nydelse at læse.
Læs også
Jeg læser spændt frem mod bogens kapitel ”efterklang”, for hvad skal lærerne så helt konkret gøre? Her peger forfatteren blandt andet på, at lærerne må ”hjemtage kritikken” af skolen og tage autoriteten tilbage. Lærerne skal ”hylde det kollektive i professionen” i et samarbejde, der også kan handle om at blande sig i hinandens arbejde, men også stå sammen når det handler om fælles værdier og forståelse af formålet. ”At være en autoritet er ikke et individuelt anliggende, men et kollektivt.”
”Læreren i midten” fortæller 150 års skolehistorie med læreren i centrum. Spørgsmålet er, på hvilken måde bogens budskaber kan nå ud og bringes i spil i skolen? Det må tiden vise.
“1970’erne var skelsættende – ikke 2013” – læs et uddrag af Stefan Hermanns bog i oktoberudgaven af Folkeskolen side 64-65
Stefan Hermanns kritiske krønike til lærerne om lærerne
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.