Omprioriteringsbidraget trådte i kraft i 2016 og skulle efter planen løbe frem til i hvert fald 2022. Det er den plan, regeringen i aftes har meldt ud, at den stopper, og dermed forbedres vilkårene for hele uddannelsesområdet. Alene for professionshøjskolerne ville planen have betydet samlede besparelser på akkumuleret 2,6 mia. kr. i 2022., oplyser Danske Professionshøjskoler, hvor rektor for Københavns Professionshøjskole Stefan Hermann står i spidsen for rektorerne.
"Det giver håb blandt vores studerende og blandt os med ansvaret for uddannelserne. Det er nu helt afgørende ikke alene at få stoppet besparelserne, men at få sikret et løft af uddannelserne til gavn for studerende og dernæst for borgere og samfund", siger Stefan Hermann i en pressemeddelelse.
Stefan Hermann: Nu stopper de løbende forringelser af uddannelserne
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.