Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Spansklærere frygter forringelse af sprogfagene

Der lægges op til, at 2. fremmedsprog i gymnasiet skal være et fortsættersprog fra folkeskolen. Det får Spansklærerforeningen til at frygte for sprogfagenes fremtid generelt og for spansk i særdeleshed.

Pernille Aisinger
Pernille Aisinger Journalist
Start debatten
27. januar 2015, kl. 16:01

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Spansklærerforeningen har lige nu foretræde for Folketingets børne- og undervisningudvalg for at fremføre deres kritik af planerne om at låse 2. fremmedsprog i gymnasiet fast til et fortsættersprog fra folkeskolen.

Læs Spansklærerforeningens brev til udvalget her

"Det vil være et stort tab for både elever og studentereksamen, hvis muligheden for at vælge et nyt sprog i gymnasiet som fx spansk begrænses i fremtiden. Rigtig mange af vore elever er nysgerrige over for den internationale og globaliserede verden, vi befinder os i, og vil gerne lære nye sprog", lyder det fra foreningen.

De påpeger, at meget få elever i dag vælger fortsættersprog på A-niveau. Og de frygter derfor at der ikke vil blive oprettet studieretninger med fortsættersprog A.

"Forslaget er dermed en kraftig forringelse af sprogfagenes status", lyder det fra foreningen, som fortsætter:

"I en globaliseret verden, hvor vi skal kunne arbejde sammen med og forstå mennesker i alle dele af verden, forekommer det pauvert ikke reelt at tilbyde begyndersprog. At give mulighed for at lære et nyt sprog, smage på nye kulturer og værdier, at fastholde en sproglig bredde og reelle valgmuligheder indskrænkes på den måde væsentligt".

Foreningen mener, at gymnasieuddannelsen med så stort fokus på naturvidenskabelige fag, risikerer at glemme, hvor vigtigt de humanistiske fag er, som en del af den almene dannelse.

"Mulighederne for at vælge fortsættersprog i gymnasiet er allerede i høj grad indskrænket til at være tysk, da meget få folkeskoler udbyder fransk. I 2013 havde kun 10,8 procent af studenterne fransk som fortsættersprog".

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Spansklærere frygter forringelse af sprogfagene

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS