Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Nationale test

Smugkig på de nye nationale test: “Fin nok, men det er meget det samme og det samme”

I disse uger afprøver skoler de nye nationale færdighedstest i læsning, som bliver obligatoriske fra næste skoleår. På Trørødskolen var 8.v klar til “endnu en” af de mange test og prøver, de skal igennem i år.

Afprøvning af Nationale Test - Trørødskolen

Så er det nu - 8.v er klar til start på betaudgaven af det, der fra næste skoleår er Folkeskolens Nationale Færdighedstest.

Foto: Pernille Aisinger
Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
Pernille Aisinger
Pernille Aisinger Journalist
1 kommentar
5. november 2025, kl. 19:30
1 kommentar

Hannah har styr på sine ting, så hun sidder klar til at klikke ind, da hendes dansklærer Marie Buchardt siger “Værsgo”. Det er kun tre uger siden, klassen gennemførte den nationale overgangstest i læsning, og nu har ministeriet så bedt Trørødskolen afprøve den nye nationale færdighedstest, som kommende 8.-klasser skal tage.

Hun skimmer hurtigt den lille blå boks, der forklarer opgaven og klikker videre, for hun ved, at hun kun har fem minutter til første del, som handler om afkodning. Men da hun ser de otte ord på skærmen, bliver hun i tvivl. Skulle hun finde de forkerte ord? De rigtige? Dem, der passer sammen? Dem, der ikke gør? Hun prøver at trykke sig baglæns, men det kan man ikke.

Hannah ser på Maxie skråt overfor, som ser lige så forvirret ud under kasketten, og da hun løfter blikket, får hun samme fornemmelse fra en del af sine andre klassekammerater. Hun begynder at klikke på ordene, for hun tror på, at hun nok skal regne ud, hvad det går ud på, hvis hun bare husker sig selv på, at den her test ikke betyder noget.

Elever laver nationale test

Maxie synes begge, at forklaringen til første del af testen var uklar.

Foto: Pernille Aisinger

Dansklærer Marie Buchardt har understreget for eleverne, at hverken hun eller eleverne får svar på testen, og at det er dén og ikke eleverne, der bliver afprøvet i dag. Derfor er de heller ikke så nervøse, som de har været til nogle af de andre test, de har været igennem.

Hun noterer, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer godt undervejs, så hun kan sende sin feedback til Børne- og Undervisningsministeriet.

Den eneste lyd, der høres i klasselokalet med de syv firemandsborde er en susen fra ventilationen og ind i mellem et klik fra musen hos en af de elever, som ikke bruger iPad.

Marie Buchardt giver eleverne mellemtider, og efter 4 minutter er de første færdige. Enkelte bruger samfulde fem minutter. Og så lukker hun testen.

Hvilken test?

“Sådan, godt gået. Så kan I snakke sammen ved bordene om, hvordan I syntes testen var”.

Eleverne skubber skærmene lidt til siden og vender sig mod hinanden. “Jeg synes den var væsentlig nemmere end den tidligere”, siger Victor. “Hvilken mener du?” spørger hans sidemakker. “Den rigtige”. “Den kan jeg ikke huske. Var det den fra Alinea? Eller den med alle fanerne?”.

Elever laver nationale test på Trørødskolen

Efter første del af testen, får eleverne mulighed for at diskutere den.

Foto: Pernille Aisinger

Kidus siger ikke noget, han er bare træt.

Men ved Hannahs bord er de enige om, at opgaven var dårligt forklaret, og da deres lærer spørger klassen som helhed viser det sig, at mange har været i tvivl om, hvad de skulle fra starten og været frustrerede over ikke at kunne gå tilbage og læse opgavebeskrivelsen igen. Men da de fandt ud af, hvad de skulle, syntes mange, at den var nemmere end den orddelingsopgave, de har prøvet i tidligere nationale test.

Tekstforståelse

Så gælder det anden del af testen, tekstforståelsen. Den tager 55 minutter, så Marie giver dem mulighed for at gå på toilettet og drikke vand inden.

“Her skal I måske overveje, hvor længe I vil dvæle ved hver opgave, for det handler både om, hvor mange rigtige I har og hvor lang tid, I bruger”, siger hun. Og da alle er klar ved skærmene igen, giver hun dem adgang.

Ministeriet: Der kan være fejl

Tekst om afprøvning af anden del af læsetesten - fra faktaark til afprøvningsskolerne
Kilde: Information til lærerne fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet: Fa

Eleverne i 8.v oplevede, at de ikke kunne klikke tilbage og se instruktionen igen. At nogle af deres afgivne svar var forsvundet igen i systemet. At der stod, at der kun var ét rigigt sar, men det alligevel var muligt at klikke flere svar af, og at der umiddelbart også var to korrekte. Og at man kan ctrl F’e sig frem til ord i teksten. Folkeskolen har spurgt Børne- og Undervisningsministeriet, styrelserne og opgaveudviklerne til hver af de konkrete oplevelser, men har kun fået dette svar:

“Da der er tale om afprøvning af et it-system og opgaver, som fortsat er under udvikling, vil der kunne være elementer i afprøvningen, som ikke fungerer, som de var tiltænkt. Hvis en skole oplever udfordringer i forbindelse med en afprøvning, kan skolen rette henvendelse til Stuk eller Stil. Styrelserne vil i den forbindelse hjælpe skolen med konkret vejledning. Når afprøvningen er afsluttet, samler Stuk og Stil op på erfaringer og indsigter fra afprøvningen, og laver de nødvendige tilpasninger og forbedringer af it-system og opgaverne, inden testene tages i brug i skoleåret 2026/27. Styrelserne får bl.a. indsigter via observation på skoler, løbende support af skoler, feedback fra skoler og gennem data fra afprøvningen”.

Ministeriet oplyser også, at der vil komme demotest med eksempler på opgavetyper og vejledningsmateriale til elever og lærere, inden testene tages i brug for alvor næste skoleår.

Før de seneste ugers afprøvning har de involverede skoler også modtaget informationsark.

Alle sidder ret op og begynder læsningen af det første tekststykke. Her kan man springe frem og tilbage mellem de mange tekster og scrolle op og ned i spørgsmålene til højre. Eleverne finder hurtigt ud af, hvordan navigationen virker, og de mange billeder loader rimeligt hurtigt, så de kan tage opgaverne fra en ende af eller springe imellem dem.

Kidus scroller igennem opgaverne. Han læner sig op ad det tunge, blå gardin, der er trukket for vinduerne, fordi den blændende efterårssol ellers ville brage ind på skærmene. Han går i gang med at læse.

Marie Buchardt sætter sig med den Kim Fupz-paperback fra CFU, som klassen er ved at læse. Ryggen er løs, så hun må bruge begge hænder for at holde den sammen, og hun ser op efter hvert afsnit for at holde øje med, om nogle behøver hende.

Elever laver nationale test i klassen

Marie Buchardt er klar til at svare på spørgsmål, når noget virker underligt for eleverne.

Foto: Pernille Aisinger

Efter 12 minutter blinker den første elev færdig på smartboardet. Hun går hen til ham, giver hans skulder et klem og hvisker til ham, om han ikke vil se, om der er flere af opgaverne, han kan svare på. Han ser opgivende på hende og accepterer at åbne testen igen.

Der bliver længere og længere mellem de små klik fra musene, og efter 20 minutter begynder flere elever at strække sig. Maria laver ansigter til en pige, der strækker sine hybermobile led meget langt om på ryggen, og piger smiler.

Hun går mellem bordene og rører ind i mellem ved en elevs skulder eller hår på vejen. Kidus gaber og glider længere og længere ned på stolen. Han kan ikke se, hvad testen skal gøre godt for.

Svar forsvandt

Maxie læser og læser, mens han bider sig i tommelfingeren. Der er så uendeligt meget tekst. Heldigvis kommer der også billeder, og der er godt med luft mellem ordene. Og han behøver ikke at holde styr på flere forskellige faner, fordi tekst og opgaver er i samme skærmbillede.

Nationale Test Trørødskolen - Maxie

Det er meget tekst at læse, men Maxie er koncentreret hele vejen igennem.

Foto: Pernille Aisinger

Hannah ser på uret og ned på overblikket i toppen af testen, hun har stadig masser af tid. Hun kan godt lide, at det ikke bare er én lang tekst, men flere kortere med både billeder og grafikker, og emnerne er meget mere spændende end i overgangstesten.

Flere elever ligger nu sidelæns ind over bordet og læser. Efter 30 minutter afslutter to drenge prøven, og de får lov til at løbe en tur rundt om skolen. Marie åbner et vindue.

Fem minutter senere er Victor klar til at aflevere, men da han går sine svar igennem, mangler svarene i to hele opgaver. Marie noterer det og siger, han kan taste sine svar ind igen, og heldigvis kan han huske de fleste. En anden elev har samme oplevelse. Da alt er tjekket igennem to gange, afleverer Victor, drikker en tår vand, læner sig tilbage og ser ud af vinduet. Testen var nem, og nemmere end den tidligere, synes han, men også lidt kedelig, fordi det hele tiden var det samme man skulle – læse og svare på spørgsmål til teksten.

“Hvis man mener, man er færdig, kan man godt aflevere”, siger Marie Buchardt, og umiddelbart efter blinker 11 elever som færdige på smartboardet. “Vi gamer ikke i skoletiden, så i kan gå ind at lave grammatik, eller I kan sidde og slappe af,” siger hun.

En høj dreng falder ned af sin stol med et brag, og han ser tilbage mod pigen skråt bag ham, som undertrykker en fnisen. Resten af klassen ser stadig ind i skærmene. Med fem minutter tilbage er der stadig otte elever, der læser, men alle når at blive afslutte inden for de 55 minutter.

Og så er det tid til bolsjer. Marie går omkring og deler ud. Kidus forsøger at charme hende til at få to, eller i hvert fald et i hans yndlingsfarve. Hun griner og tager en ny pose, for alle skal føle, at de får noget godt efter så lang tids koncentration.

Nationale test Trørødskolen

Der er rift om bolsjerne efter testen.

Foto: Pernille Aisinger
1 kommentar

Læs også

  • Marie Buchardt dansklærer på Trørødskolen
    Nationale test

    Lærere: Ny national test i læsning virker bedre, men behøver vi så mange test?

1 relateret artikel
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Smugkig på de nye nationale test: “Fin nok, men det er meget det samme og det samme”

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS