Fem-seks-årige danske børn starter i skole tre gange. Først i løbet af foråret, når de kommer i ’førskole-sfo’, hvor de som ældste børn i børnehaven bliver sendt videre, så der er plads til de ældste vuggestuebørn i børnehaven. Så når de starter i børnehaveklasse og er der i ét år, før de så skal starte i skole i 1. klasse.
Når vi skal give børn en god og blød skolestart, gør vi det altså med mange skift og overgange. Og det vil skolevismændene i formandskabet for Rådet for Børns Læring gøre op med. På en konference i dag præsenterer formandskabet sine anbefalinger til ministeren. Blandt andet:
- At elever kun starter i skole én gang. Det betyder, at en isoleret førskole-SFO og en isoleret børnehaveklasse skal afskaffes.
- At reducere antallet af fag og læringsmål i indskolingen for at muliggøre, at der lokalt skabes et sammenhængende fagligt indhold med plads til mere fordybelse og praksisfaglighed i fagene.
- At skabe mulighed for mere gennemgående lærere og pædagoger i hele indskolingen ved permanent at afskaffe kravet om fuld kompetencedækning i indskolingen.
- At kommunalbestyrelserne i dialog med forvaltningen og skoleledelsen sikrer, at børnene oplever flere gennemgående voksne, og at der i indskolingen lægges et solidt fundament for trygge børnefællesskaber og bedre inklusion. Dette skal ske ved, at der indføres et gennemgående voksenteam fra første skoledag gennem hele indskolingen bestående af lærere og pædagoger.
Skolevismænd vil gøre op med børnehaveklassen som isoleret år
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.