Undervisningsministeriet har bedt Danmarks Evalueringsinstitut evaluere på den ændrede opgavefordeling mellem amter og kommuner, som blev gennemført i folkeskolen i 2000. Takstbeløbet for, hvor stor en del af specialundervisningsudgiften, kommunerne skulle betale, blev sat op fra 60.000 kroner til 176.000 kroner, og kommunerne fik mulighed for at henvise børn til amtslig specialundervisning. Målet var, at flere kommuner skulle sørge for specialundervisning til børnene i deres nærmiljø. Men ligeså mange børn henvises i dag til vidtgående specialundervisning, som det skete før 2000, konkluderer evalueringsgruppen. Den foreslår, at kommunerne fremover får det fulde ansvar for også den vidtgående specialundervisning med adgang til ekspertbistand fra videncentre og specialskoler.
Men først og fremmest anbefaler rapporten en stribe tiltag til at gøre folkeskolen mere rummelig. KVIS-programmet, Kvalitet i Specialundervisningen, skal bredes mere ud til folkeskoler og skoleledere, hvor det hidtil mest er blevet spredt til de Pædagogisk-Psykologiske Rådgivninger og forvaltningerne.
Specialpædagogik skal være en obligatorisk del af læreruddannelsen, og lærerne bør have efteruddannelse i undervisning af børn med særlige behov. Man bør forske mere i, hvad der er god undervisning og skolegang for børn med adfærdsmæssige, kontakt- og følelsesmæssige problemer, som i stigende omfang bliver udskilt fra den almindelige folkeskole. Ekspertgruppen vil også gerne have undersøgt, hvad det er for forhold, der gør det svært for skolen at rumme disse børn - om det for eksempel skyldes er ændrede undervisningsformer i skolen eller forældrenes krav om diagnoser og eksperter.
Skolen er stadig ikke blevet rummelig nok
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.