"Langt de fleste kommuner går meget langt for at give borgerne frit valg på skoleområdet. Men vi har brug for en grundlæggende debat om, hvordan vi griber det an," sagde Per B. Christensen i sin beretning på Børne- og Kulturchefforeningens generalforsamling i eftermiddag.
"Frit Valg er designet til borgere, der kan vælge, men som kommuner har vi en forpligtelse over for dem, der ikke magter at vælge. Dem, der ikke evner at skaffe sig overblik," uddybede Per B. Christensen.
Folkeskolen og børnehaven er efterhånden de eneste kulturinstitutioner, hvor danskerne møder mennesker af alle samfundslag, alle holdninger og alle farver, fremhævede han.
"Det er faktisk en del af skolens og børnehavens kvalitet. De skaber sammenhæng i lokalområdet og blandt de mennesker, der bor der. Og netop denne kvalitet som 'fælles integrationsmaskine' skal vi være opmærksomme på. Hvilke konsekvenser får det frie valg her? Det vil vi gerne debattere".
Per B. Christensen vendte også blikket indad og bad de fremmødte børne- og kulturchefer spørge sig selv, om de har skabt tilstrækkelig helhed og sammenhæng i den kommunale indsats omkring integration.
"Og hvad med sammenhængen mellem skolens undervisning og fritidsdelen? Eller udmøntningen af Ny Løn? Jeg vil ikke lægge op til et Oxford-møde - blot til at vi hver især fejer for egen dør. Så bliver det lettere at stille krav til andre".
Per B. Christensen sluttede med en appel til politikerne.
"Medier og politikere har et vist skæbnefællesskab, hvor de gensidigt presser hinanden til at vise handlekraft. En avisoverskrift følges op af morgen-tv, og i Radioavisen klokken 9 er det allerede blevet til et beslutnings- eller lovforslag i Folketinget. Et fredsommeligt råd fra mig til ministre og politikere lokalt og centralt: Vær eftertænksomme - og vis det - i stedet for hele tiden at vise såkaldt handlekraft. Det kan også være udtryk for politisk handlekraft at tænke sig om", sagde Per B. Christensen.
Skoledirektører advarer mod Frit Valg
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.