"Når vi taler retning, udvikling og mål, så har skolebestyrelserne stor betydning som en del af skolens ledelse. Derfor er det meget ærgerligt, at Skolerådets formandsskab slet ikke har fokus på den del i beretningen", siger formand for Skole og Forældre, Benedikte Ask Skotte.
Hun sidder selv i Skolerådet, men har som resten af rådet ikke indflydelse på, hvad formandsskabet skriver i den årlige beretning.
Benedikte Ask Skotte mener, at skolebestyrelsesarbejdet netop er noget af det, vi er gode til i Danmark.
"Når samarbejdet fungerer mellem skoleleder og skolebestyrelse, så er den et vigtigt bindeled til forældre og kommunalbestyrelse. Den er med til at kvalificere skolens arbejde".
Den forklaring Benedikte Ask Skotte har fået på, hvorfor bestyrelserne ikke er taget med i beretningen er, at der ikke findes forskning på bestyrelsernes betydning. Hun opfordrer derfor til, at der sættes forskning i gang på området.
Hun er helt enig med Skolerådets formandsskab i, at det er vigtigt at få mere synlig pædagogisk ledelse på skolerne.
"En tydelig og synlig leder har positiv indvirkning på børnenes læring. Det skyldes også, at en tydelig leder får forældrenes tillid og opbakning, og den ved vi har stor betydning", siger hun til folkeskolen.dk.
Skole og Forældre: Skolerådet overser skolebestyrelserne
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.