I de 35 timer, som lærerne skal være til stede på skolen afsættes der i gennemsnit 7 timer til individuel forberedelse, fælles forberedelse og teamsamarbejde. Derudover afsættes der en pulje på 40 timer, hvor leder og lærer kan planlægge arbejdstid i to uger i forbindelse med sommerferien. Årsnormen for lærerne bliver på 1680 timer (se aftalen via link til højre).
Formand for Silkeborg Lærerforening Johnny Specht sætter pris på, at det lykkedes parterne at aftale, at planlægningen foregår forud for skoleåret, så lærerne for en årsplan og dermed ved, hvornår de skal udføre de enkelte opgaver.
Enighed om lærernes arbejdstid i København
"Vi har sikret forberedelse til alle lærere. Vi har sikret, at det bliver gennemskueligt og overskueligt i forhold til alternativet som er Lov 409. Det bureaukrati, som der er blevet lagt op til i Lov 409, har vi taget brodden af ved at lave faste tillæg, som sikrer lærerne", siger Johnny Specht.
Aarhus-lærere får arbejdstidsaftale
Bedre rammer for folkeskolereformen
Skolechef i Silkeborg Huno Jensen sætter stor pris på aftalen.
"Vi har en folkeskole, som bygger på tillid mellem medarbejdere og mellem medarbejdere og ledelse. Silkeborgaftalen gør, at skolerne nu kan fokusere på den nye skolereform, og hvordan vi skaber en bedre skole frem for at diskutere arbejdstid. Helt konkret er det en aftale, der gør, at skoleledere og medarbejdere kan planlægge fleksibelt og ubureaukratisk på skolerne uden hele tiden at skulle diskutere arbejdstid, forberedelse og tilstedeværelse på skolen med hver enkelt lærer. I stedet er der nu ro til at fokusere på det, som er vigtig, nemlig at skabe en bedre skole og det fælles mål, at børnene præsterer bedre og lærer noget mere, som er kernen i folkeskolereformen", siger han i en pressemeddelelse.
Aftale: Loft over undervisningstiden i Lyngby-Taarbæk
Silkeborgaftalen gælder som en overgangsordning i to år og træder i kraft fra 1. august 2014.
Silkeborg-aftale sikrer lærerne individuel forberedelse
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.