Arbejdsgruppe skal styrke seksualvejledningen på STU

Det kan være tabubelagt for både elever og personalet på STU-institutioner at tale om seksualitet. En arbejdsgruppe skal kortlægge, hvordan seksualvejledningen kan gribes an, og hvilke egnede materialer der findes. Resultatet skal være klar til efteråret.

Publiceret Senest opdateret

Der er nu sat navne på medlemmerne af en arbejdsgruppe, som skal komme med gode eksempler og erfaringer med seksualvejledning for STU-elever. Derudover skal gruppen ud fra erfaringer og viden om seksualvejledning komme med anbefalinger til, hvordan målgruppen for STU kan få relevant seksualvejledning.

Det handler for eksempel om, hvordan man kan styrke opmærksomheden på seksualvejledning i tilrettelæggelsen af STU-forløb, og hvordan man kan understøtte selve seksualvejledningen. Her må arbejdsgruppen gerne komme med forslag til konkrete metoder og materialer, som kommuner og institutioner kan lade sig inspirere af.

”Anbefalingerne skal bygge på inddragelse af faglig viden om relevant seksualvejledning for forskellige elevgrupper inden for diversiteten i den samlede STU-målgruppe. Anbefalingerne skal ligeledes tage hensyn til, at det fortsat vil være op til den individuelle tilrettelæggelse af STU-forløbene, hvordan seksualvejledning kan indgå i den enkeltes uddannelse”, hedder det i kommissoriet.

De unges repræsentant har praksiserfaring

Seksualitetskonsulent Sofie Krog repræsenterer Sammenslutningen af Unge med Handicap, SUMH, i arbejdsgruppen. SUMH arbejder for, at unge med handicap kan leve det ungdomsliv, de ønsker.

”Jeg kan bidrage med praksiserfaring, da jeg underviser på STU-institutioner og i bo- og aktivitetstilbud. Nogle STU-institutioner hidkalder mig for at få nye perspektiver og variation i deres seksualvejledning, mens andre ikke selv kan løfte opgaven. De er berøringsangste og nervøse og synes ikke, at de kan finde ordentlige materialer”, fortæller Sofie Krog.

Derudover møder hun unge, som sidder i SUMH’s seksualitetsudvalg, så hun kan også bære sine erfaringer derfra ind i arbejdsgruppen.

”Unge med handicap kan ikke spejle sig i de unge, som optræder på billeder og i film i almindelige materialer”, siger Sofie Krog.

”Vi har direkte kontakt til målgruppen for STU og hører de unges egne perspektiver. Vi har mange års erfaring med både seksualitet og unge med handicap, men samfundet udvikler sig, og der blæser nye vinde, så seksualvejledningen kræver hele tiden nye materialer”, siger Sofie Krog.

Arbejdsgruppens opgaver

  • Bidrage med gode eksempler og erfaringer med seksualvejledning for STU-elever.
  • På baggrund af erfaringer og viden om seksualvejledning komme med anbefalinger til, hvordan STU-målgruppen kan få relevant seksualvejledning, herunder for eksempel:
  • Hvordan man kan styrke opmærksomheden på seksualvejledning i tilrettelæggelsen af STU-forløb?
  • Hvordan man kan understøtte seksualvejledning?
  • Forslag til konkrete metoder og materialer, som kommuner og institutioner kan lade sig inspirere af.

I forvejen findes der for få materialer til seksualvejledning af unge med funktionsnedsættelser.

”Der er masser af materialer til unge, men ikke til unge med handicap. De kan ikke spejle sig i de unge, som optræder på billeder og i film i almindelige materialer. Materialerne rammer heller ikke deres kognitive niveau og personlige interesser. Unge i målgruppen for STU har heller ikke de samme levede erfaringer som andre unge”, siger Sofie Krog.

Anbefalinger må ikke koste noget

Arbejdsgruppen er nedsat af Børne- og Undervisningsministeriet og er et resultat af den aftale om at forbedre STU, som Folketinget indgik i maj sidste år. Det var meningen, at arbejdsgruppen skulle have fremlagt sine anbefalinger i næste måned, men på grund af efterårets valg til Folketinget er der først sat navne på medlemmerne nu.

Arbejdsgruppens anbefalinger skal kunne holdes inden for en uændret økonomisk ramme og må ikke medføre meromkostninger for kommunerne eller staten. Men Undervisningsministeriet har oprettet en pulje på to millioner kroner til at styrke seksualvejledningen på ungdomsuddannelserne, herunder STU, og den forberedende grunduddannelse (FGU). Puljen skal understøtte, at unge får en tidssvarende seksualundervisning, så de kan få øget indsigt i emner som samtykke, køn og grænser.

Behov for at brede materialerne ud

I SUMH har Sofie Krog det dobbelt med den løsning.

”At vores anbefalinger skal være udgiftsneutrale viser et lavt ambitionsniveau, for det koster at lave ordentlig seksualundervisning. På den anden side vil regeringen gerne bruge penge, og SUMH har fået tildelt 1,2 millioner kroner fra puljen til at fremstille materialer til STU og FGU. Men det er stadig skolernes eget ansvar at opsøge materialerne og tilrettelægge undervisningen, hvilket kan være en udfordring for mange."

Sådan ser arbejdsgruppen ud

Socialstyrelsen:

  • Sine Møller, børne- og ungehandicap

Interesseorganisationer:

  • Helene Bagge Grimstrup, Sex og Samfund
  • Marlene Qvist Simoni, Ligeværd
  • Sofie Krog, Sammenslutningen af Unge med Handicap
  • Charlotte Englund, Seksualvejlederforeningen
  • Vibeke Denert, Lev

Uddannelsessteder:

  • Trine Lynggaard Cervin, Autismecenter Storstrøm (udpeget af STU-alliancen)
  • Majbrit Stokkendahl, STU Fredericia (udpeget af det Kommunale Ledersamråd for STU og VSU)

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet:

  • Melissa Kousgaard, Kontor for Forberedende Uddannelse og Efteruddannelse
  • Maja Schiøth Dyrby, Kontor for Forberedende Uddannelse og Efteruddannelse

Der tilknyttes et ungepanel med repræsentanter for de unge i målgruppen, som kan bidrage med unges egne erfaringer og ønsker ind i arbejdsgruppens arbejde. Ungepanelet sammensættes, så de unge tilsammen repræsenterer den samlede STU-målgruppe, det vil sige forskellige handicap, funktionsnedsættelser mv. De unge udpeges med hjælp fra de deltagende interesseorganisationer blandt nuværende eller tidligere STU-elever.

Sofie Krog efterlyser kampagner, som kan brede kendskabet til materialerne ud.

”Der er brug for, at Undervisningsministeriet er med til at udbrede kendskabet til materialerne, for eksempel gennem kampagner og publikationer til skolerne. Og så vil det gøre en stor forskel, hvis seksualundervisning og -vejledning bliver obligatorisk på erhvervsuddannelser, FGU'er og STU'er, ligesom det er blevet på de gymnasiale uddannelser. Jeg håber. at vi gennem arbejdsgruppen kan gøre seksualundervisningen mere tilgængelig for både de unge og deres lærere", siger seksualitetskonsulenten fra SUMH

Planen er, at arbejdsgruppen afleverer sine anbefalinger til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet inden udgangen af oktober i år, så de kan offentliggøres på uvm.dk. Herefter tager styrelsen stilling til øvrig formidling til kommuner og uddannelsessteder og anden opfølgning på anbefalingerne.