Lærernes konkrete indsats er en af de allervigtigste parametre for elevernes faglige resultat. Det konkluderer Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive) efter at have testet næsten al eksisterende data om elever og lærere op mod de samme elevers afgangskarakter i dansk og matematik.
"Næst efter elevernes socioøkonomiske baggrund og tidligere faglige resultater er det lærernes konkrete indsats i undervisningen, der viser sig at have størst sammenhæng med, hvordan de klarer sig til de afsluttende prøver", fortæller analytiker hos Vive Marianne Mikkelsen om resultatet af analysen.
Analysen viser, at tydelighed og klare mål i undervisningen er et særligt godt værktøj til at løfte de fagligt svageste elever, mens det har størst betydning for de fagligt stærkeste elever, når læreren giver feedback på, hvordan de bliver bedre til faget.
Til gengæld ser parametre som, om lærerne er uddannet til at undervise i de fag, de underviser i, lærerens erfaring eller karaktergennemsnit fra gymnasiet ud til at være af mindre betydning. Faktorer som skoledagens længde, skolens størrelse eller tolærerordninger overgås ligeledes af lærernes konkrete indsats, viser den datatunge analyse.
Det er de tusindvis af elevbesvarelser om deres dansk- og matematiktimer fra det store følgeforskningsprogram, der har fulgt folkeskolereformen, som gør Vive i stand til at sige noget om, hvad lærernes konkrete indsats betyder. Vive har været i stand til at følge den samme elevs svar, karakterer, og hvilke lærere eleven har haft.
"Den store fordel ved denne her undersøgelsesmetode er, at modellen ikke tager højde for hypoteser. Den finder fordomsfrit en række sammenhænge. Derfor er det ekstra positivt, at det viser sig, at lærernes undervisning har så stor betydning", siger Marianne Mikkelsen.
Testet for 24 lærerkarakteristika
Den allerstørste sammenhæng mellem elevernes afgangskarakterer og de data, Vive har undersøgt, viser sig at være de samme elevers præstationer i de nationale test, da de gik i 6. klasse.
"Det er ikke umiddelbart så overraskende, at tidligere faglige resultater har den største forklaringskraft. Tidligere faglige resultater dækker jo over mange forskellige faktorer, som indirekte også vil påvirke elevernes resultater i 9. klasse. Det kan for eksempel være den undervisning, som eleven har fået i de tidlige år", forklarer Marianne Mikkelsen.
Vive har testet 24 forskellige lærerkarakteristikas sammenhæng med afgangsbevis for henholdsvis elever med de højeste karakterer i dansk eller matematik og elever med de laveste karakterer.
Resultaterne peger på, at det ikke er samme tilgang, der favoriserer begge elevgrupper. Ud over tydelighed og klare mål viser høj grad af elevengagement og ro i undervisningen at være de vigtigste indsatser for de fagligt svageste. For de fagligt stærkeste elever ser det ud til at have større betydning, at undervisningen er spændende og praksisnær, og at opgaverne passer til den enkelte elevs niveau.
Analysen viser dog, at begge elevgrupper har gavn af, at opgaverne er tilpasset elevernes individuelle niveau.
Samlet set peger Vive på, at lærernes undervisning er bedre til at løfte de fagligt svageste end de stærkeste.
"Det kan måske skyldes, at den gruppe af elever er mere påvirkelig over for undervisningens form og indhold, men det kan omvendt også være, fordi undervisningen ikke er lige så fokuseret på at løfte de fagligt stærke elever. Det kan vi ikke vide ud fra data", siger Marianne Mikkelsen.
"Vi skal have mere undervisningsdifferentiering"
Ved siden af de mange datakørsler har Vive også interviewet 13 udskolingslærere i et forsøg på at teste, om repræsentanter fra praksis er enige i analysen.
"Lærerne blev præsenteret for dels en række lærerkarakteristika, som dataanalysen har udvalgt, dels nogle øvrige lærerkarakteristika, som analysen ikke havde peget på, hvorefter lærerne blev bedt om at vurdere de enkelte karakteristikas vigtighed", fortæller Marianne Mikkelsen.
Tilbagemeldingerne fra lærerne var generelt enige, men de undrede sig over manglen på ét parameter, fortæller hun:
"Dataanalysen fremhævede ikke lærer-elev-relationer som et af de vigtigste karakteristika, men næsten alle de adspurgte lærere har fremhævet den som det måske vigtigste karakteristika for elevernes faglige udvikling".
Sådan løfter du bedst dine elever
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.