Klik på kortet for at få mere info og links til artikler om inklusion i en kommune. Du kan zoome på '+' og '-' til venstre på kortet. Kortet bygger på den seneste årsopgørelse (2011) fra Danmarks Statistik.
Skoleleder: 'Special-' betyder ikke formålsløs
Tallene på området har tidligere været præget af usikkerhed og svært sammenlignelige tal på grund af forskellige metoder til dataindsamling i kommunerne. Ifølge Ministeriet for Børn og Undervisning er 2011-tallene derfor de første, der er sikre nok til at kunne bruges til sammenligninger.
Procenttallet for den enkelte kommune dækker over den del af elever med bopæl i kommunen, der er segregeret – det vil sige ikke er tilknyttet en klasse i normalskolen. Det kan være på specialskoler, i specialklasserækker eller på socialpædagogiske opholdssteder.
Tilføjet 15:09:
Statistikken er opgjort efter elevens adresse. Det vil sige, at hvis en elev går i specialtilbud uden for sin bopælskommune, tæller eleven stadig med i hjemkommunens statistik. Dog findes der tilbud, hvor eleven flytter adresse til skolen. Der er for eksempel flere specialiserede opholdssteder i Faaborg-Midtfyn Kommune, hvor eleverne både bor og går i skole og derfor bliver talt med i kommunens statistik, oplyser kommunen.
Tilføjet 9:45: Det er i øjeblikket ikke muligt at klikke på Aarhus Kommune. Vi arbejder på en løsning. Kommunens segregeringsprocent er 3,1. Læs mere her:
Din undervisning gør mig bedre
Så mange går på specialskole i din kommune
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.