Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Lærerprofession.dk

Prisnomineret: Sådan kan co-teaching og det tænkende klasserum øge talforståelsen i 1. klasse

Med en kombination af refleksiv vejledning, co-teaching og elementer af det tænkende klasserum kan man skabe målbare forbedringer i elevernes matematikfærdigheder, skriver Lise Johanson i sit diplomprojekt, der er nomineret til en pris hos Lærerprofession.dk.

Portræt af Lise Johansen

Vejledning bør ikke kun give lærerne konkrete metoder, men også støtte dem i at undersøge og afprøve nye tilgange, der kan styrke undervisningen, skriver Lise Johanson.

Foto: Privat
Dorthe Kirkgaard Nielsen
Dorthe Kirkgaard Nielsen Freelancejournalist
Start debatten
15. oktober 2025, kl. 12:19
Start debatten

Svag talforståelse kan påvirke elevers deltagelse i undervisning, deres selvtillid og muligheder for at udvikle en stærk matematisk begrebsverden. Forskning peger på, at en tidlig og målrettet indsats er afgørende for at støtte elever med matematikvanskeligheder og forebygge mere omfattende vanskeligheder senere i skoleforløbet.

Det skriver matematikvejleder Lise Johanson i sit pædagogiske diplomprojekt fra UC Lillebælt i Odense. Projektet er nomineret som et ud af ti til Lærerprofession.dk-prisen for årets bedste diplomprojekt.

Hun peger på co-teaching og ”det tænkende klasserum” som to tilgange med potentiale til at styrke elevernes talforståelse. Begge tilgange understreger vigtigheden af elevinddragelse og samarbejde.

Derfor spørger hun i problemformuleringen:
”Hvordan kan jeg som matematikvejleder, vejlede min kollega i at undervise elever i 1. klasse med svag talforståelse, og hvordan kan refleksiv vejledning for læreren samt didaktiske tilgange som co-teaching og det tænkende klasserum bidrage til at styrke både lærerens undervisningspraksis og elevernes talforståelse.”

Et tæt samarbejde

I projektet tager hun udgangspunkt i et konkret partnerskab mellem hende som vejleder og en lærerkollega, der oplever store udfordringer med to elever i 1. klasse. De kæmper med nogle af de mest grundlæggende matematiske færdigheder, og uanset hvilke metoder læreren afprøver, møder hun opgivelse, frustration og nogle gange tårer.

Gennem et tæt samarbejde planlægger, gennemfører og evaluerer de undervisningen i fællesskab, og ved at bruge en kombination af reflekterende vejledning og co-teaching skaber de en stærkere kobling mellem teori og praksis, hvor rollen som vejleder ikke kun handler om at foreslå konkrete løsninger, men også at deltage aktivt i undervisningen.
”Vejledning bør ikke kun give lærerne konkrete metoder, men også støtte dem i at undersøge og afprøve nye tilgange, der kan styrke deres undervisning og elevernes læring. På den måde bliver vejledning ikke bare et støtteværktøj, men også en vigtig del af den faglige udvikling,” skriver Lise Johanson.

Stort brug af hjælpemidler

Empirien henter hun fra både interview med læreren og de to elever, gennem observationer af flere lektioner og deltagelse i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen.

Sammen arbejder de med co-teaching, hvor de kan differentiere undervisningen, hvor den ene lærer kan give individuel stilladsering til elever, der har brug for særlig støtte, og den anden kan sikre, at resten af klassen arbejder videre.

De bruger i vid udstrækning hjælpemidler som centicubes, ten-frames og små spil. Derudover arbejder de med stationsundervisning, hvor alle stationer fokuserer på konkretisering af matematiske begreber på hver deres måde, så eleverne på den måde får handson-erfaring med tallene.

For at læreren kan få mere struktur på sin undervisning i de timer, hvor læreren er alene med klassen, præsenterer Lise Johanson begrebet ”instrumentel orkestrering”. Her har Lise Johanson lavet sin egen model med seks tilgange, som giver et fleksibelt redskab til at strukturere undervisning samtidig med, at man bevarer friheden til at vælge den metode, der passer bedst til situationen.

Nedbryder komplekse begreber

Efter syv uger med både co-teaching, instrumentel orkestrering og brug af konkrete hjælpemidler ser de en markant reduktion i de to eleveres frustrationer og en styrkelse af deres talforståelse.

Med de positive erfaringer som fundament implementerer de nu Peter Liljedahls teori om det tænkende klasserum, der skal påvirke elevernes aktive og selvstændige tænkning. For elever med svag talforståelse har Lise Johanson tidligere oplevet, at metoden kan være med til at nedbryde komplekse begreber til håndgribelige elementer via visuelle hjælpemidler og små gruppeaktiviteter. 

Ud fra Liljedahls 14 punkter lægger de vægt på, at opgaverne skal være åbne og undersøgende og give plads til forskellige strategier. Fokus er tænkning frem for rigtige svar, hvor de som lærere stiller spørgsmål og lader eleverne selv opdage mønstre.
Efter bare tre uger kan de se en tydelig fremgang for flere elever, men særligt for de to elever med svag talforståelse. Efter at have arbejdet med talforståelse i samlet ti uger bliver de to elever testet med både Helsingør- og RoS-testen, og de ser en klar positiv udvikling for dem begge.

Målbare forbedringer

Lise Johanson konkluderer, at en kombination af refleksiv vejledning, co-teaching og elementer fra det tænkende klasserum skaber både pædagogisk udvikling og målbare forbedringer i elevernes matematikfærdigheder.

”Den refleksive vejledning har givet min kollega redskaber til at analysere sine undervisningsvalg og løbende tilpasse dem til elevernes behov. Denne proces har gjort det muligt at skabe en fleksibel og inkluderende undervisningspraksis, hvor de svageste elever fik den nødvendige støtte,” skriver hun i konklusionen.

Co-teaching har skabt en samarbejdsramme, der har styrket lærerens praksis og gjort undervisningen mere differentieret, ligesom elementer fra det tænkende klasserum har spillet en afgørende rolle i at skabe et godt læringsmiljø.
”De visuelle materialer og undersøgende opgaver gav eleverne mulighed for at udvikle en dybere forståelse af matematiske begreber og visualisere tal gennem konkrete hjælpemidler,” konkluderer hun.

Der er en klar sammenhæng mellem projektets metoder og elevernes faglige fremskridt. 
”Samlet set har projektet vist, hvordan en integreret tilgang, der kombinerer refleksiv vejledning, co-teaching og elementer fra det tænkende klasserum, kan skabe en meningsfuld og effektiv undervisningspraksis. Resultaterne understreger potentialet i disse metoder til at styrke både lærernes undervisning og elevernes kognitive udvikling,” skriver Lise Johanson i konklusionen.

Hvem af de ti nominerede, der modtager prisen for årets bedste pædagogiske diplomprojekt, afsløres fredag den 21. november, hvor Lærerprofession.dk holder prisfest i Aarhus.

Læs projektet her: Talforståelse i fokus. Fra udfordringer til styrket læring gennem vejledningsindsatser

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere – lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Prisnomineret: Sådan kan co-teaching og det tænkende klasserum øge talforståelsen i 1. klasse

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS