Pigerne læser mindre end tidligere

En ny undersøgelse fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker viser, at danske børn læser mindre i fritiden end de gjorde for syv år siden. Det er særligt pigerne der læser mindre, og ifølge Stine Reinholdt Hansen, der er Ph.d. i børnelitteratur og børns læsevaner skyldes det de sociale medier. "Drengene læser stort set lige så ofte som i 2010, og faktisk er der sket en lille fremgang i daglige læsere blandt drengene, mens det er en helt anden sag med pigerne. De bruger markant mindre tid på fritidslæsning. Til gengæld bruger piger en del mere tid på sociale medier end drenge, og det kan være en af forklaringerne på, hvorfor piger ikke læser så ofte som tidligere", siger hun. I alt 8.721 børn har medvirket i undersøgelsen, der er den største af børns læsevaner, der nogensinde er lavet i Danmark.

Kulturministeriet: Danske børns læsevaner er klarlagt