"Sprog på spil" lægger op til vidensdeling om brugen af sprog i folkeskolen både i faggrupper og i team, men også med mulighed for at udvikle den fælles forståelse og praksis. Fokus i spillet er enten på eleven eller på læreren på den måde, at der er tre forskellige bunker kort, spillerne kan trække fra: lærer, elev og chance.
Fra lærerbunken kan du trække: "Dine elever skal arbejde i grupper. Du vælger en struktur, der sikrer, at alle elever deltager aktivt. Hvilken struktur vælger du?" Dette er et af de nemmere spørgsmål, men vil kunne give en god diskussion, alt efter hvilken faggruppe underviseren tilhører.
Fra elevbunken kan du trække: "Du går i 6. klasse og skal på udveksling i Tyskland. Du skal bo hos en værtsfamilie. Hvordan vil du forberede dig på at kunne tale med din værtsfamilie?" Det er en spændende udfordring at skulle tage elevperspektiv i en undervisningssituation.
Fra chancebunken kan du trække: "Når klassen skal i gang med et nyt forløb i natur/teknik, gennemgår din lærer kun forløbets faglige mål – ikke de sproglige. Du ved derfor ikke, hvad du sprogligt skal have fokus på. Ryk to felter tilbage". Det spørgsmål giver mulighed for at drøfte teamets eller undervisernes praksis.
"Sprog på spil" er tænkt som et spil til undervisere, ledere og lærerstuderende. Jeg ser spillet som en god diskussionsåbner i et team, men også som en spændende mulighed for ledelse og undervisere for at komme tæt på dagligdagens mange dilemmaer.
Oplæg til vidensdeling om sprog
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.