Erik Jensen hedder en mand, som kan mere end sit fadervor. Han er jurist og virkede i en menneskealder som en meget kompetent administrator ved Danmarks Lærerhøjskole, men han nøjedes ikke med at håndhæve forvaltningsregler midt i en flok mere eller mindre uregerlige medarbejdere. Han fattede interesse – voksende til hengivenhed, tør man sige – for Lærerhøjskolens idé og specielle opgave, ligesom han beholdt respekten for 'de mange mange lærere, der på kurserne har rustet sig til deres uoverkommelige gerning' – som han skriver i den udgivelse, der skal omtales her.
Efter pensioneringen gik Erik Jensen i gang med omfattende granskninger af Lærerhøjskolens historie, hvad der siden er kommet læseværdige artikler og bøger ud af. For fire år siden udsendtes den fortræffelige bog 'I fordommenes tid', som blandt andet indeholdt en velfortjent og i alle henseender velargumenteret overhaling af to dårlige ministre (Dorte Bennedsen og Bertel Haarder) og en flok (anonyme) inkompetente og magtarrogante embedsmænd, som uden skrupler, uden begrundelser og ignorerende alle saglige indvendinger gang på gang lod Danmarks Lærerhøjskole holde for, når der manglede et antal millioner i de regelmæssigt indtræffende sparerunder.
Hvis man troede, det ikke ville være muligt at skrive lige så fængslende om de første hundrede år af højskolens historie, tog man altså fejl. Den nye bog 'I fordums tid' læser man også ud i én køre, hvilket beror på flere kvaliteter. Den først og fremmest, at læseren får noget at vide. Erik Jensen har været igennem et vældigt kildemateriale –Folkeskolen og andre fagblade, rigsdagens endeløse referater, dagspressens artikler, diverse årsberetninger, erindringsbøger, biografier med videre – og han er en knag til at indstrege og gengive uddrag og citater med perspektiver.
Ad den vej slipper han af sted med at 'genoplive' en række af de personer, der har spillet vigtige roller i Lærerhøjskolens udvikling. Dem har man læst om før, men oftest i ærbødige og rent ud sagt småkedelige fremstillinger, der hurtigt støvede til. Først hos Erik Jensen bliver de til mennesker, man kender.
Eksempelvis H.J. Olrik (forstander 1894-1924), en entusiastisk, myreflittig leder i en vanskelig pionertid. Han var historiker af fag og forfattede adskilligt om Lærerhøjskolens historie, men Erik Jensen påviser, at ikke alting står til troende. Olrik var mærkværdigt ømskindet over for kritik, og når han følte sig trængt, veg han ikke tilbage fra fordrejninger og polemiske kneb.
På samme måde kompletteres billedet af en række andre koryfæer, mens en hærskare af bipersoner følges til dørs med minibiografier. I tilgift får man fine tidsbilleder og præcise rids af danmarkshistorien.
Bogen falder i 24 'fortællinger', der er forsynet med finurlige overskrifter. Hvis det for eksempel hedder '13. fortælling hvori Olrik afgrænser Lærerhøjskolens kundekreds og forsvarer sig mod en angribende forskolelærerinde', er man nødt til at se efter, hvad det er for en furie. Og når man derefter bliver hængende, skyldes det, at Erik Jensen skriver forbandet godt. Det er ikke for meget sagt, at han befinder sig på niveau med Erik Kjersgaard og Palle Lauring.
Som bekendt verserer der for tiden lovforslag om, at Danmarks Lærerhøjskole og dens afdelinger indgår i henholdsvis DPU (Danmarks Pædagogiske Universitet) og CVU (Centre for Videregående Uddannelser). Ingen mors sjæl kan vide, hvad konsekvenserne bliver, men beslutningshaverne kunne have godt af at læse Erik Jensens bog og lave æseløre, hvor han skriver:
'Få statslige midler gives bedre ud end dem, der anvendes til gennem videreuddannelse at gøre lærere dygtigere og til gennem forskning at gøre både lærernes uddannelse og videreuddannelse og arbejdet i skolen mere velfunderet: '. . . den Kundskab, som man giver Lærere, er en Kilde, der strømmer til andre, en Kapital, der strax bærer Rente for Mangfoldige'. Det er stadig aktuelt at minde om disse ord, som Monrad udtalte fra Folketingets talerstol i februar 1864, da han forsvarede sin kursusbevilling'.
I fordums tid
– fortællinger fra de første hundrede år
af Lærerhøjskolens historie
Af Erik Jensen
316 sider
Kan lånes på biblioteket
Danmarks Lærerhøjskole
Olrik – hvem pokker var han
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.