Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Legende læring

Nyt Lego-finansieret millionprojekt: Kan leg gøre skolen mere inkluderende?

En folkeskole i Farum var så glade for sine erfaringer med at gøre undervisningen mere legende, at de nu vil prøve at bruge legen til at gøre den mere inkluderende.

"Jeg vil gerne være med" er støttet med 19,7 millioner kroner og løber fra 2025 til 2027.

Foto: Villads Kirk Thomsen
Villads Kirk Thomsen
Villads Kirk Thomsen Journalist
Start debatten
3. februar 2025, kl. 04:30
Start debatten

”Jeg vil gerne være med”.

Det er titlen på et nyt praktisk forskningsprojekt under det Lego-finansierede Playful Learning Program, der undersøger potentialerne i at gøre undervisningen mere legende.

For nylig afsluttede et andet af programmets projekter, Play@Heart, der undersøgte, hvad leg kan gøre for børns teknologiforståelse.

Næste projekt skal nu undersøge, om leg kan hjælpe kan bidrage til at inkludere flere børn i undervisningen – også elever med ADHD og autisme.

”Flere børn slår sig på folkeskolen"

Lyngholmskolen i Furesø Kommune er en af de skoler, der er med 'Jeg vil gerne være med'. Skolen deltog også i Play@Heart-projektet, som skoleleder Pia Christensen kalder ”noget af det bedste, hun har været med i”.

Derfor er det også naturligt for hende, at skolen nu skal bygge videre på skolens nye erfaringer med en legende og eksperimenterende undervisning.

”Flere børn slår sig på folkeskolen. De bliver diagnosticeret og segregeret til gruppeordninger og specialskoler. Så hvis vi kan finde en måde at lave undervisning, der går bredere, vil jeg rigtig gerne blive klogere på det”, siger hun.

Hun er forventningsfuld i forhold til resultaterne af det nye projekt.

”Dér, hvor vi er blevet skarpe til at implementere leg i undervisningen, trives flere af de børn, som har svært ved den almindelige undervisning”, fortæller Pia Christensen og tilføjer, at skolens erfaringer hidtidige er, at nogle elever har det sværere med mindre stuktur på undervisningen.

”Når de faste rammer bliver brudt op, er der til gengæld også nogle børn, der skal lære at navigere i den undervisning, hvor legen fylder meget”, siger hun.

Skolerne ved bedst

Lyngholmskolen er én af seks skoler fra forskellige dele af landet, der deltager i det nye Playful Learning Program, og hver skole vil samarbejde med deres lokale professionshøjskole.

Skolerne skal udpege et såkaldt kapacitetsteam bestående af 3-5 lærere, der bliver frikøbt fra en del af deres undervisning til projektet.

Det hele går først for alvor i gang til august. Over det næste halve år skal skolerne sammen med tre konsulenter fra deres tilknyttede professionshøjskole finde ud af, hvordan de hver især vil arbejde med projektet.

”Vi kommer ikke med noget fast koncept eller en bestemt måde at gøre tingene på. I stedet vil vi gerne udforske det sammen med skolerne, for de bedst ved, hvad der virker for dem”, siger Anne Villekjær Andersen, der er en af to nationale projektledere på projektet og lektor på UCN.

”Vi vil fokusere på pædagogikken, undervisningsrummet og læringsmiljøet i stedet for at se på, hvad det enkelte barn har brug for af tilpasning for at kunne deltage i undervisningen. Vi tror, at legen kan spille en vigtig rolle her – men det er jo det, projektet skal undersøge i praksis”, siger den anden nationale projektleder, Lise Mølgaard, lektor på VIA University College.

‘Jeg vil gerne være med’ er støttet med 19,7 millioner kroner fra LEGO Fonden og løber fra 2025 til 2027. Om projektets formål lyder det, at man ønsker at adressere den stigende mistrivsel, skolefravær og segregering af børn og unge til specialtilbud samt skabe inkluderende læringsfællesskaber gennem leg og legende tilgange. Det har også til formål at fremme et resurseorienteret børnesyn, også for børn med ADHD og autisme.

De seks deltagende skoler er:

  • Hvalsø Skole, Lejre Kommune
  • Lyngholmskolen, Farum Kommune
  • Tåsingeskolen, Svendborg Kommune
  • Gistrup Skole, Aalborg Kommune
  • Skovvangsskolen, Aarhus Kommune
  • Sjølund-Hejls Skole, Kolding Kommune
Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Nyt Lego-finansieret millionprojekt: Kan leg gøre skolen mere inkluderende?

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS