Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Nyt læremiddel skal lære skoleelever at spotte gambling i computerspil

Den 9. oktober udkommer den 28. udgave af det ekstremt populære fodbold-computerspil, Fifa. Forud for det udgiver Center for Ludomani i samarbejde med Alinea et nyt læremiddel, der skal lære eleverne at spotte gambling-elementerne i computerspil.

Et computerspil indgår i det nye undervisningsforløb. Her kan eleverne teste deres viden om gaming og gambling.

Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
Start debatten
30. september 2020, kl. 10:55

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Det er især de såkaldte loot boxes, hvor man i et spil køber en virtuel kasse, der indeholder tilfældige genstande i form af våben, figurer, udklædning og lignende, som kan være problematiske i computerspil. Uforudsigeligheden og håbet om, at en bestemt genstand kan have stor emotionel værdi for spillerne gør, at loot boxes læner sig op af gambling, forklarer Center for Ludomani i en pressemeddelelse.

I Fifa er loot boxene de såkaldte UltimateTeam-packs, hvor man som spiller – for rigtige penge – kankøbe pakker med spillerkort i håb om at kunne forstærke sithold med en spiller som Messi eller Ronaldo. Ifølge Center forLudomani omsatte Electronic Arts, der udgiver Fifa, 1,49milliarder dollars i 2019 på Ultimate Team-funktionerne i firmaetssportsspil. Ultimate Team udgør dermed over en fjerdedel afElectronic Arts’ samlede omsætning.

Centret er begyndt at blive kontaktet af forældre, der er bekymrede for deres børns adfærd i forbindelse med computerspil. I Holland og Belgien er loot boxes i f.eks. Fifa ulovlige, simpelthen, fordi man vurderer, at det er gambling til børn.

Nyslået ph.d. vil have mere kontrol med, hvad eleverne laver på skærmen

Center for Ludomani har i samarbejde med Lindhardt & Ringhofs undervisningsforlag, Alinea, udarbejdet undervisningsforløbet 'Gaming eller gambling?' for 4.-6. klassetrin, som udkommer i dag og skal lære skolebørn at kende forskel på gaming og gambling – og give dem redskaber til at forklare deres forældre, hvorfor det er sjovt at game.

Undervisningsforløbet er gratis for skolerne. Det er et tværfagligt forløb tænkt til dansk og teknologiforståelse målrettet 4.-6. klassetrin, fordi det typisk er i den aldersgruppe, at børnene får deres egne devices for første gang.

Materialet er udviklet af Center for Ludomani og Forlaget Alinea og indeholder elementer og greb, som er kendt fra både gaming og gambling, samt et interview med Counterstrikeholdet Astralis om gode gaming-vaner. I et Pacman-lignende spil kan eleverne så teste deres nye viden.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Nyt læremiddel skal lære skoleelever at spotte gambling i computerspil

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS