Det er især de såkaldte loot boxes, hvor man i et spil køber en virtuel kasse, der indeholder tilfældige genstande i form af våben, figurer, udklædning og lignende, som kan være problematiske i computerspil. Uforudsigeligheden og håbet om, at en bestemt genstand kan have stor emotionel værdi for spillerne gør, at loot boxes læner sig op af gambling, forklarer Center for Ludomani i en pressemeddelelse.
Centret er begyndt at blive kontaktet af forældre, der er bekymrede for deres børns adfærd i forbindelse med computerspil. I Holland og Belgien er loot boxes i f.eks. Fifa ulovlige, simpelthen, fordi man vurderer, at det er gambling til børn.
Nyslået ph.d. vil have mere kontrol med, hvad eleverne laver på skærmen
Center for Ludomani har i samarbejde med Lindhardt & Ringhofs undervisningsforlag, Alinea, udarbejdet undervisningsforløbet 'Gaming eller gambling?' for 4.-6. klassetrin, som udkommer i dag og skal lære skolebørn at kende forskel på gaming og gambling – og give dem redskaber til at forklare deres forældre, hvorfor det er sjovt at game.
Undervisningsforløbet er gratis for skolerne. Det er et tværfagligt forløb tænkt til dansk og teknologiforståelse målrettet 4.-6. klassetrin, fordi det typisk er i den aldersgruppe, at børnene får deres egne devices for første gang.
Materialet er udviklet af Center for Ludomani og Forlaget Alinea og indeholder elementer og greb, som er kendt fra både gaming og gambling, samt et interview med Counterstrikeholdet Astralis om gode gaming-vaner. I et Pacman-lignende spil kan eleverne så teste deres nye viden.
Nyt læremiddel skal lære skoleelever at spotte gambling i computerspil
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.