"Vores undersøgelse viser, at lærerne er positive over for faget, og det samme er elever og forældre efter lærernes opfattelse. Det er et godt udgangspunkt for faget, men det er da besynderligt, at Undervisningsministeriet tilsyneladende slet ikke interesserer sig for, hvad der foregår i faget", siger lektor Lars Søndergaard. Han står sammen med pensioneret lektor Andreas Frehr bag undersøgelses "Samfundsfag, hvad foregår der?"
78 pct. af samfundsfaglærerne er ufaglærte, og ledelsen har ingen planer om efteruddannelse. Og ifølge forfatterne er der heller ingen udviklingsprojekter i faget.
Alligevel er der grund til en hvis optimisme. Mange lærere gør nemlig et godt stykke arbejde, slår Lars Søndergaard fast. Men lærerne er i tvivl om elevernes udbytte af faget, og mange af dem efterlyser karakterer og afsluttende prøver som i de andre 9. klassesfag. Lærerne giver også udtryk for, at eleverne gerne vil have en form for bedømmelse.
Blandt forfatternes forslag står der derfor også, at faget bør sidestilles med andre fag. Der bør indføres en form for evaluering, og det må gerne være en eksamen med karakterer. Desuden foreslår de en årlig konference om faget, hvor fagkonsulenten får lejlighed til at aflægge beretning.
"Vi har simpelthen brug for nogle signaler til eleverne om, at dette fag er vigtigt", siger Lars Søndergaard. "Initiativerne må nu komme oppe fra. Det hverken kan eller skal være sådan, at samfundsfag alene afhænger af, om lærerne er nogle ildsjæle."
Undersøgelsen er gennemført som et samarbejde mellem DPU og Zahles Seminarium og bygger på interview med fagets lærere.
Ny undersøgelse af samfundsfag i skolen
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.