Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Ny grundbog om pædagogikkens rolle for læreren

Er du én af de studerende, som er startet på læreruddannelsen i 2017? Eller overvejer du at starte i 2018? Så kan denne nye grundbog om pædagogik og lærerfaglighed være noget for dig.

Pædagogik og lærerfaglighed

Nina Eriksen
Start debatten
17. november 2017, kl. 11:20

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Siden den seneste reform i 2013 er der ikke længere tale om pædagogik som selvstændigt fag, men det er blevet en del af pædagogik og lærerfaglighed, som ligger inde under lærerens grundfaglighed. Pædagogikfaget på læreruddannelsen har altid været et omdiskuteret område. Både udefra i forhold til dets funktion og mål og indefra, i forhold til om det skal defineres ud fra en sociologisk, psykologisk eller filosofisk tilgang. Hensigten med denne antologi beskrives som at bidrage til lærerens pædagogiske grundfaglighed.

Titel: Pædagogik og lærerfaglighed

Forfatter: Karen Marie Hedegaard, Anja Madsen Kvols

Pris: 299,95

Sider: 356

Forlag: Forlaget Klim

Der er 18 bidrag fra vidt forskellige forfattere – dog er de alle uddannet inden for pædagogik i mere eller mindre grad. Antologien er opdelt i fire hovedområder: skolen, eleven, undervisningen og læreren. Forskellige bidragydere skriver inden for de forskellige områder. Jeg kan langtfra nå at komme ind på alle 18 artikler, men vil i stedet se værket i et helhedsperspektiv og inddrage udvalgte pointer.

Bogen indledes med et kapitel fra den hollandske uddannelsesforsker Gert Biesta. Han påpeger, hvordan skolen historisk set betragtes som en funktion både af og for samfundet. Med andre ord har skolen en dobbeltrolle, hvor den på den ene side skal leve op til samfundets krav og på den anden side skal tage hensyn til den enkelte. Der er derfor en spænding i selve skolens struktur. Han tager fat i, hvordan problemet i en uddannelsesmæssig kontekst er, at der på nuværende tidspunkt er et større fokus på samfundets krav. Dette afspejler sig blandt andet gennem udbredelsen af test og målinger – og i hans øjne har skolen måske allerede transformeret sig til et sted for arbejde og produktion.

Det er en meget omfattende antologi, som favner bredt i forhold til pædagogik og lærerfaglighed. Vi kommer helt fra de store idealistiske linjer ned i 3. klasse med Ali og hører om alt, hvad der ligger derimellem. Langt størstedelen af kapitlerne er skrevet i et letforståeligt sprog, hvor der ikke er for mange fremmedord. Jeg kunne måske godt savne lidt refleksionsspørgsmål, når nu antologien er målrettet studerende, og det er en stor mængde viden, som skal indenbords. Til gengæld er der forslag til videre læsning, så man kan komme helt tæt på sit interessefelt.

Antologien er alt i alt en rigtig fin og bred indførelse i pædagogik og lærerfaglighed.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Ny grundbog om pædagogikkens rolle for læreren

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS