Forskning

Ny forskning: Mobning øger risikoen for depression i voksenalderen

En ny undersøgelse fra Arbejdsmedicin, Regionshospitalet Herning, viser, at voksne har ca. halvanden til dobbelt så stor risiko for depressive symptomer, hvis de har været udsat for mobning som 15- og/eller 18-årige. Og hvis de er blevet mobbet både som 15- og 18-årige, er risikoen for depressive symptomer næsten tre gange så høj. Forskerne påpeger betydningen af mobningsforebyggende arbejde i skoler og fritidstilbud.

Den videnskabelige artikel i peer-review tidsskriftet BMC Psych. (2020): "Is bullying in adolescence associated with the development of depressive symptoms in adulthood?: A longitudinal cohort study"