Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Ny forskning: Forældres skilsmisse går varigt ud over børns testresultater i skolen

Børn af forældre, der er gået fra hinanden, får mindre læringsmæssigt ud af fritiden, er forskere fra Rockwool Fonden nået frem til via studier af elevernes resultater i de nationale test

Forskerne har beregnet et såkaldt 'læringsafkast' ved at se på elevernes resultater af de nu udfasede nationale test i læsning. Grafen viser forskellen i 'læringsafkast' for børn, hvis forældre er gået fra hinanden sammenlignet med børn, hvis forældre stadig er sammen.

Foto: Kilde: Rockwool Fondens Forskningsenhed
Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
1 kommentar
16. januar 2023, kl. 07:15
1 kommentar

Børn klarer sig dårligere i de nationale test, når deres forældre går fra hinanden. Det viser to nye studier af danske forældres parforholdsophør og børns læring, som Rockwool Fondens Forskningsenhed har udført i samarbejde med universiteter i ind- og udland.

Den negative udvikling fortsætter resten af børnenes skoletid.

De to nye studier tafger udgangspunkt i danske skoleelevers resultater i de nationale test. Studierne er gennemført af Rockwool Fondens Forskningsenhed har udført i samarbejde med forskere fra Stockholm Universitet, Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Pompeu Fabra Universitet og med medfinansiering fra Riksbankens Jubileumsfond.

Rockwool Fondens nyhedsbrev om resultaterne (pdf)

Forskerne har brugt datoerne for, hvornår de forskellige elever har gennemført de nu udfasede nationale test i læsning og kombineret datoen for, hvornår forældrene er flyttet fra hinanden. Børnene klarer sig dårligere i de nationale test, allerede ugen efter deres forældre er flyttet fra hinanden. Et vedvarende fald i testscore ses dog gennemsnitligt kun hos den midterste halvdel af eleverne. De 25 procent, der klarer sig bedst, og de 25 procent, der klarer sig dårligst, oplever i gennemsnit ikke nogen ændring i deres testscore som følge af, at deres forældre går fra hinanden.

Forskerne har også sammenlignet børn, som tager den nationale test, når de har den samme alder, men tager testen på forskellige tidspunkter af skoleåret. På den måde når de frem til, at børn, hvis forældre er gået fra hinanden, får mindst lige så meget ud af undervisningen i skoletiden som kammeraterne, mens de testscoremæssigt får mindre ud af den tid, der går, når de ikke er i skole. Jo længere tid forældrene ikke har været sammen, jo større er forskellen op til klassekammeraterne, skriver Rockwool Fonden i sit nyhedsbrev.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Ny forskning: Forældres skilsmisse går varigt ud over børns testresultater i skolen

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS