Når madkundskabslæreren åbner den nye fagplan, skal hun eller han gerne tænke: Det her er realistisk at nå. Der er plads til, at jeg kan lave noget, der passer til mine elever. Og vi skal være i gang i køkkenet hver gang, også mens de lærer det teoretiske.
Madkundskab skal – ligesom skolens andre fag – have nye fagplaner. Én til basisundervisningen i 5.-6. klasse og én til valgfaget i udskolingen. I går blev første udkast til planerne offentliggjort. Kun ét af de nye indholdsområder er foldet helt ud, men allerede nu ses en helt anden stil i planerne.
Væk er den store matrix med de mange mål. Væk er de detaljerede beskrivelser af vejen til målene. Faget har fået et nyt formål og fire nye indholdsområder, og så har det fået en ‘blomst’.
Og den viser den måske vigtigste ændring – nemlig fokusset i midten af blomsten.
“Madkundskab er et af de praktisk-musiske fag, det er et håndværksfag, hvor madlavning er centralt, og det skal man ikke være i tvivl om, når man læser de nye fagplaner”, siger forperson for skrivegruppen, lektor på læreruddannelsen Odense Majbritt Pless.

Hun og lærer Mia Severin-Rasmussen har brugt den seneste tid på at skrive første udkast til planerne sammen med resten af skrivegruppen. Og hele gruppen har ifølge de to været enige om, at balancen mellem teori og praksis skulle præciseres i den nye plan.
“Jeg ved, at det ikke var intentionen, men de gamle mål kunne misforstås som, at madlavning kun fyldte en fjerdedel af faget. Vi vil gerne gøre det helt tydeligt, at ja, eleverne skal lære teori, men det skal foregå i køkkenet over gryderne, ikke ved en computer i et klasseværelse,” siger Majbritt Pless.
Hun og Mia Severin-Rasmussen ser gerne, at resultatet af den nye plan bliver, at det igen er en selvfølgelighed, at eleverne laver mad i skolekøkkenet i alle lektioner – også selv om de samtidig er ved at lære vigtig teori i faget.
“Som fagplanen ser ud, kan den være et stærkt argument for læreren til, hvorfor man har brug for et budget, der kan hænge sammen, for skal man lave mad, har man brug for at kunne købe fødevarer,” siger Mia Severin-Rasmussen.
De fire nye indholdsområder Fødevarer, Madkultur, Sundhed og Madlavning og Smag er ikke langt fra Fælles Måls nuværende fire kompetencemål, Mad og sundhed, Fødevarebevidsthed, Madlavning og Måltider og madkultur, men i både grafik og beskrivelse af de nye indholdsområder er det tydeligt, at madlavning og smag gennemsyrer alle områder.
Kritikken af for meget teori har også gået på afgangsprøven i faget, men den har skrivegruppen ikke nogen indflydelse på. De håber dog begge, at de nye fagplaner kommer til at mejsle balancen mellem teori og praksis så klart, at det og vil være tydeligt for lærerne, at heller ikke prøven skal handle om teori uden praksis.
Mere plads til læreren
Mia Severin-Rasmussen glæder sig over, at den nye plan har langt færre detaljer. Det er et klart opdrag fra politisk side, at de nye planer skal give læreren mere professionelt råderum, og det glæder hun sig til.
“Jeg står jo selv med faget ude på min skole, og der har vi nogle gange siddet i fagteamet med de gamle mål og til sidst manglet at komme igennem nogle punkter, som vi så måtte finde en måde at få hakket af. Det bliver lettere nu, hvor jeg har frihed til at runde de fire områder på den måde, der passer til min klasse,” siger hun.
Hun er med på, at det er lettere at sige med hendes 20 års erfaring som madkundskabslærer i bagagen, men hun håber uanset, at det vil betyde, at lærerne med de nye fagplaner kan sænke skuldrene og koncentrere sig om, hvordan de laver god undervisning for netop deres elever.
Majbritt Pless er enig.
“Jeg håber, at vi får fagplanen til at passe til den virkelighed, den skal bo i. Det fag, vi har nu, er meget stort. De nuværende Fælles mål er utroligt omfattende og ikke realistiske i forhold til de rammer, vi har med to lektioner om ugen i to år. Nu håber jeg, at læreren vil se på planen og sige, at det passer fint,” siger hun.
Det er planen, at de nye fagplaner træder i kraft i skoleåret 2027/2028.
Ny fagplan: Nu bliver det tydeligt, at madkundskab handler om madlavning – ikke om at sidde og lære teori
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.