Ny diabetesvejledning på vej til skoler og forældre

Diabetesforeningen er nu klar med en ny vejledning til forældre og skoler, der skal hjælpe børn med diabetes til en bedre hverdag i skolen. Foreningen oplever, at stadigt flere børn ikke trives i skolen og blandt andet udelukkes fra fællesskabet på grund af deres sygdom. "Børn med diabetes må ikke stilles ringere end andre børn, og det er altid de voksne, der har ansvaret, der hvor barnet færdes", siger Tina Linaa, der er senior faglig rådgiver i Diabetesforeningen.

Folkeskolen.dk har tidligere skrevet om hvordan det påvirker skolen, at flere og flere elever har diabetes:

Flere elever med diabetes udfordrer skolen

Læs her hvad du som lærer kan gøre, hvis nogle af dine elever har diabetes:

Forståelse og druesukker - lærerens rolle når flere elever får diabetes

Læs også om, hvad de på Skødstrup Skole ved Aarhus har gjort for at hjælpe de elever der har diabetes, med at fåen god hverdag på skolen:

Elever med diabetes har fast medhjælper på skolen

Diabetesforeningen: Ny vejledning skal hjælpe børn med diabetes