Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Når man ikke hører det, man hører

Endelig en bog, der går i dybden med at afdække det skjulte handicap at have problemer med at bearbejde det, man hører – auditiv processing disorder. Bogen her har længe været savnet.

Når hjernen ikke lytter

Ida Marie Mundt
Start debatten
28. september 2015, kl. 12:55

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Der er forskel på at kunne høre og at kunne lytte. Vi overvejer straks, hvad vi hører, når vi bruger begrebet at lytte.

Titel: Når hjernen ikke lytter

Forfatter: Dorte Bisgaard, Helle Overballe Mogensen

Pris: 369

Sider: 260

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Og det er bogens hovedpointe. At overveje, at der kan være udfordringer med at få udbytte at det, man hører.

Her er neurologien kommet med en af de landvindinger, vi har ventet på: Når børn ikke hører efter, er det så, fordi de ikke vil eller ikke gider? Eller er der mon flere forklaringer? I den tunge ende af specialpædagogikken har vi længe vidst, at der er forskel på at have en hørelse, der fysiologisk virker, og så resultatet af det hørte. Denne bog kommer med et mere nuanceret bud på, hvordan hørevanskeligheder kan forstås, når det er hjernen, der ikke bearbejder hensigtsmæssigt.

Bogen er veldisponeret som håndbog til lærere og pædagoger, men også forældre kan få stort udbytte. Der er forklaringer både på det indførende niveau og på det mere dybtgående faglige, fysiologiske og neurologiske niveau. Det gør den egnet til brug på grund- og videreuddannelser, ligesom der er en gedigen litteraturliste.

Jeg lægger også vægt på, at der er flere vinkler på handlinger, både de tekniske og de træningsmæssige, og omgivelserne bliver også inddraget. Men vigtigst af alt er barnets perspektiv – hvordan opleves verden, når man ikke hører det, vi andre hører? Kan det være derfor, at man er urolig, ukoncentreret, afvisende, ked af det?

Bogen udfylder et stort hul i vores specialpædagogiske litteratur og er allerede inddraget på diplomuddannelsen.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Når man ikke hører det, man hører

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS