Frit Fald - vi griber hinanden

Korsang er nu også for overgangsstemmer

At man ikke har styr på stemmen, skal ikke være en undskyldning for ikke at deltage i korsangen, mener forfatteren til dette hæfte.

Det nye korhæfte "Frit Fald - vi griber hinanden. At synge kor med teenagere" er tiltænkt folkeskolens ældste klasser, valgfag i grundskolen, ungdomsuddannelser og musikskolen. Forfatteren skriver i sin indledning: “At synge med teenagere kan føles lidt som at gå på line ... i træsko ... hen over en ulmende vulkan ... på et tidspunkt er det dømt til at gå galt”. Med denne bog i hånden kan man nok lette denne gang på line en smule.

Titel: Frit Fald - vi griber hinanden

Forfatter: Mie Rank Brunberg

Pris: 248,75

Sider: 84

Forlag: Dansk Sang

Bogen er delt ind i tre dele: "Overvejelser", "Øvelser" og "Arrangementer".

Del 1 tager læseren og underviseren igennem de overvejelser, man kan gøre sig om korsangere og deres stemmer. Da man har med teenagere at gøre, vil der også være sangere med stemmer, der er i overgang. Via tankerne og forslag til øvelser, man kan lave med sit kor, kan man blandt andet arbejde med, at de unge korsangere accepterer deres stemmer, som de er. Der er nyttig viden om stemmen her i del 1, der kan danne grobund for éns arbejde, og som kan bidrage til at hjælpe de unge korsangere med at forstå og arbejde med deres stemme.

I del 2 er der forskellige korøvelser, man kan lave til prøverne. Det er ikke opvarmningsøvelser, men mere øvelser, der kan bruges, når man skal fokusere på bestemte aspekter af korsangen. Fokus kan være tostemmighed, synkoper, dynamik eller andet. Øvelserne er i forskellige sværhedsgrader markeret med én, to eller tre skyer. Til de forskellige øvelser er knyttet en sang skrevet og komponeret af bogens forfatter.

I del 3 finder man seks populære danske sange skrevet i perioden 2010-2019. Alle sangene er arrangeret for kor af Mie Rank Brunberg og er klar til brug. Til hvert arrangement hører en minilærervejledning. Her kan man læse om akkorderne, om der eventuelt er bodypercussionarrangementer skrevet ind, og sidst, men ikke mindst, har hvert nummer tilknyttet et afsnit i minilærervejledningen, der hedder “For overgangsstemmer”. I dette afsnit kan man læse, om der er noget i det pågældende arrangement, der egner sig bedre end andet til sangere med stemmer i overgang.

Det er dejligt med en bog, der har fokus på sang og på stemmen. Der er ingen bandarrangementer, for det handler om at synge. Og om at synge sammen. Ved at synge i kor kan man få skruet op for sangglæden, og mange kan lære at tro mere på sig selv. Hvis éns korleder husker at have fokus på stemmer i overgang hos teenagere, er der uden tvivl større chance for succes og selvtillid, end hvis det er et aspekt, der hører til i kassen for “ting, vi ikke taler om”.

Med de seks sange, der er arrangeret til bogen, har man en bred vifte af nyere danske sange at give sig i kast med. Efter det sidste arrangement findes en side med en oversigt over indholdet på den digitale resurseside samt en kode, der kan lukke dig ind på denne side.

Med "Frit Fald - vi griber hinanden. At synge kor med teenagere" kan man opdatere sit fagbibliotek med en god lille bog, som kan inspirere til nye tilgange til korsang med teenagere. Så tag træskoene af, og udforsk korlandskabet sammen med dine korsangere.