Anmeldelse:

Herligt ambitiøs sangbog for den musiklærer, som ikke er bleg for at nørde igennem.

Ny bog, der kan bruges af lærerstuderende, musiklærere, korledere og andre indenfor sang og musikundervisning tager udgangspunkt i en kropslig tilgang til sang og stemmearbejde.

Publiceret

Fakta:

Stemmen i kroppen og kroppen i stemmen - En inspirationsbog om stemmearbejde gennem leg, improvisation og musikalsk skaben

Forfattere: Helle Vinther Hansen og Signe Højmark Thaarup

320 kroner inklusiv adgang til ressourcesiden

244 sider

Forlag: Dansk Sang

'Stemmen i kroppen og kroppen i stemmen' er bygget overskueligt op i to dele. I første del finder man teori om krop og stemme, og i anden del finder man rigtig mange praktiske øvelser, man kan gå i gang med. Teoridelen er rigt illustreret, og stoffet er grundigt gennemgået. Hvis man er den musiklærer, der bygger sin undervisning på sangen som fundament, er der meget at blive klogere af på disse sider, og man kan nyde at "nørde igennem" med stoffet. Hvis man mere er den musiklærer, der underviser efter devisen "1-2-3-SPIL!" er bogen nok en tand for ambitiøs i sin teoretiske del.

Jeg kan forestille mig, at man enten er til teorien, om stemme og sang, eller også synes man at det bliver for højpandet og teoritungt - og man risikerer måske at lægge bogen fra sig. Selv mindes jeg ikke at have fået en så grundig teoretisk indføring, da jeg studerede, og her er det min tese, at bogen falder på et tørt sted.

I praksisdelen, der igen er delt i fire dele, er der sange og øvelser til brug i den daglige undervisning. Der er grundige beskrivelser af sangene; der er noder, becifringer og beskrivelser af variationer til hver øvelse. Endvidere er der små ikoner på siderne. Disse ikoner henviser til den ressourceside, der hører til bogen. Man kan komme ind på denne side ved enten at følge linket, eller scanne QR-koden på bogens sidste side. På ressourcesiden finder man lydfiler med og uden vokal, videoer med udvalgte øvelser, elevark, plakater og printbare planlægningsark. Der er med andre ord en masse hjælpemidler, der gør det nemt at bruge bogen. Man kan bruge det hele, hvis man vil, så er man dækket godt ind inden for sang og bevægelse i en årrække, eller man kan plukke.

Som sagt tror jeg at mange sangglade musiklærere vil have glæde af bogen, og måske de kan smitte de kolleger der enten ikke er så velbevandrede i sangens verden, eller bare har et andet fokus. Der er dog ingen tvivl om at bogen primært er til den fagprofessionelle musiklærer. Det er ikke en bog, man bare giver til vikaren, eller andre og beder dem om at sætte i gang. Dertil er den for ambitiøs. Men det er dejligt med ambitiøse værker, der kan fremme sang og kropslighed i musiklokalet. Det er uden tvivl en bog man kan have glæde af i mange år, når man først kommer i gang med at bruge den.