Anmeldelse:

En mulig klassiker

Annelise Dahlbæk har begået en god lille håndbog for musiklæreren, den lærerstuderende og alle andre med interesse for at underviser musik.

Publiceret

Fakta:

Musikundervisning - En fagmetodik

Forfatter(e): Annelise Dahlbæk

Pris: 225 kroner

Sider: 160

Forlag: Hans Reitzels Forlag

PSom undervisere har vi måske oplevet at dele af vores undervisningspraksis kan have det med at stagnere. Ikke af dovenskab eller angst for at prøve noget nyt, men måske fordi vi tænker “jamen, det virker jo. Jeg har altid gjort sådan og sådan, i den og den rækkefølge”. Formålet med netop denne bog er at støtte os til at arbejde med, og udvikle vores undervisning, og at støtte os til at lave en varieret musikundervisning og med bogens mange kapitler har vi rig mulighed for dette.

Kapitlerne er alle bygget nogenlunde ens op. Først præsenteres kapitlets metode og dernæst gennemgås den i praksis ud fra en planlægningsmodel. Modellen kan bruges til alle emner og al form for indhold, samt på alle klassetrin. Man skal blot selv indtænke sin klasse og sit indhold. Men modellen giver en god ramme for et solidt afsæt i planlægningsfasen.

Der er mange kapitler i bogen, og de berører blandt andet metoder i musikundervisningen, sociale organiseringsformer, progression, differentiering, åben skole og praksisfaglighed. Bogen er virkelig gennemarbejdet og man bør, efter min mening, læse den fra start til slut. Men man kan også gå i lag med det kapitel, der umiddelbart tiltaler en mest.

Det gode ved bogen er at den dækker faget så bredt, netop ved at arbejde med så mange metoder. Bogens appendiks er også til stor hjælp når man skal planlægge sin undervisning, blandt andet fordi der er en række spørgsmål man kan arbejde ud fra.

'Musikundervisning' er lille og forholdsvis hurtigt læst. Den kan give en garvet lærer nye vinkler på undervisningen og nye ideer. Som nyuddannet lærer forestiller jeg mig at man vil være glad for at have en bog, der næsten kan tage én i hånden når man begynder sit virke. Jeg ville selv have været glad for en bog som denne, da jeg læste til lærer og da jeg stod i musiklokalet som nyuddannet. Det er muligt at en klassiker er født med denne bog. Man har i hvert tilfælde lov at håbe. Forfatteren har stor erfaring som underviser og fra observationer af andres musikundervisning. Det kan mærkes.